Gdzie sprzedawać online – poradnik dla dostawców cz. 2

Gdzie sprzedawać online – poradnik dla dostawców cz. 2
Gdzie sprzedawać online – poradnik dla dostawców cz. 2

Na pytanie gdzie sprzedawać online można odpowiedzieć bardzo ogólnie – tam gdzie będą nasi klienci. Warto jednak pochylić się nad tym tematem podczas planowania strategii sprzedaży i uwzględnić w niej kanały online. Do dyspozycji sprzedających są m.in. platformy umożliwiające stworzenie własnego e-sklepu, skorzystanie z marketplace’ów, w tym także opcja udostępniania e-katalogów, w których możemy pokazać naszą ofertę skierowaną do konkretnych klientów. Każdy kanał ma swoje wady i zalety, a także zwolenników i przeciwników. Zapraszamy do zapoznania się z naszą analizą kanałów online, w których można sprzedawać produkty i usługi, docierając do klientów biznesowych.

Chcesz wiedzieć, od czego zacząć, aby  sprzedawać online? Przeczytaj nasz poradnik:

Własny e-sklep

Zarejestruj się, aby zobaczyć pełną treść

To całkowicie darmowe, wystarczy wpisać swój adres email.

Loading...

Jest to bez wątpienia jeden z najczęstszych kanałów sprzedaży online. Przemawia za nim wiele zalet – e-sklep należy do sprzedawcy i nie trzeba płacić marży od sprzedaży, łatwo go postawić (jest wiele narzędzi, które to ułatwiają), sprzedawca decyduje o wyglądzie takiego sklepu oraz co najważniejsze – jest to własny kanał, niezależny od innych dostawców usług. Wydawałoby się, że jest to rozwiązanie idealne. Trzeba jednak pamiętać, że wymaga od sprzedającego stałej obsługi – utrzymanie domeny, aktualizacje wykorzystywanego narzędzia (kwestie bezpieczeństwa i odporności na cyberataki), aktualizacje informacji o produktach, a także promocję.

I o ile sprzedający pamiętają o kwestiach technicznych, to dość często pomijana jest kwestia promocji. Bez niej do sklepu nie trafią kupujący, więc jest to wręcz kluczowa kwestia. Dlatego też decydując się na sprzedaż poprzez własny e-sklep należy zadbać o odpowiednią reklamę, tak aby informacje o nim trafiły do potencjalnych klientów. Należy także pamiętać, że efekt reklamy jest ściśle związany z budżetem i jeśli wydatki na reklamę mamy ograniczone, to jej efekty niekoniecznie będą zadowalające.

Marketplace, czyli kupujący i sprzedający w jednym miejscu

Marketplace można porównać do targu online. To miejsce, w którym jest wielu sprzedających i wielu kupujących. Koszt uruchomienia sprzedaży poprzez marketplace jest znacznie niższy niż w przypadku własnego sklepu internetowego. Należy jednak pamiętać, że wiąże się to później z opłatą od sprzedaży (prowizja dla dostawcy lub opłata abonamentowa za dostęp).

Jako, że marketplace’y skupiają nie tylko sprzedających, ale także kupujących, to jedną z kluczowych zalet jest właśnie łatwy dostęp do szerokiego grona potencjalnych klientów. Przy stosukowo niewielkich nakładach finansowych, potencjał sprzedaży jest bardzo duży. Dla części przedsiębiorców ważny jest także aspekt techniczny – o infrastrukturę, jej utrzymanie i bezpieczeństwo dba dostawca usługi, w związku z czym nie musi on o tym myśleć, a także ponosić związanych z tym kosztów.

Wielu z nas zna marketplace’y z zakupów prywatnych, w których są one obecne już od dawna. W obszarze zakupów biznesowych ich popularność stopniowo wzrasta. To jeden z efektów przenikania się zwyczajów zakupowych z B2C do zakupów firmowych B2B.

Opracowany przez Marketplanet raport „Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają polskie firmy?”, w których pisaliśmy m.in. o nawykach zakupowych B2C, które można zaobserwować w zakupach B2B jest dostępny do pobrania tu.

Szczególną funkcją marketplace’ów są e-katalogi. Sprzedawca pokazuje w nich swój asortyment lub dostępne usługi, a kupujący mogą takie katalogi zapisywać i wracać do nich przy kolejnych zakupach. Jest to szczególnie przydatne w zakupach powtarzalnych. Warto także dodać, że sprzedający na podstawie obserwacji najczęściej kupowanych przez konkretne firmy asortymentów, może utworzyć dla takiego kupującego specjalną ofertę na podstawie jego zakupów.

eKatalogi dostępne w OnePlace

Marketplanet OnePlace to to idealne rozwiązanie chmurowe – platforma łącząca zakupy i sprzedaż w jednym miejscu. To marketplace z którego codziennie korzysta ponad 100 tys. firm B2B oraz ponad 1,5 tys. jednostek z sektora publicznego. Katalogi elektroniczne, czyli e-katalogi to kolejny kanał sprzedaży online, zyskujący ostatnio na popularności. To swego rodzaju baza/ e-sklep produktów lub usług, w której kupujący szukają potrzebnego asortymentu, mając do dyspozycji w jednym miejscu oferty od wielu sprzedających.

Na przykładzie eKatalogów dostępnych na OnePlace obserwujemy, że jest to kierunek, w którym zmierzają zarówno sprzedający, jak i kupujący. Dużą zaletą tego rozwiązania jest to, że firma może dotrzeć ze swoją ofertą do bardzo szerokiego grona odbiorców, zarówno komercyjnych jak i z sektora publicznego. Co więcej, często są to duże firmy/ jednostki, do których indywidualne dotarcie z ofertą sprzedażową byłoby bardzo trudne.

eKatalogi w OnePlace są dostępne także dla kupujących poprzez platformy zakupowe Marketplanet. Co więcej, sprzedający może tworzyć katalogi dostępne tylko dla konkretnej firmy, dostarczając jej tym samym specjalna ofertę wynikającą z np. umowy o współpracy.

Odpowiadamy na pytanie: Gdzie sprzedawać online?

To zależy 😊

Jeśli liczyliście na jedną konkretną odpowiedź, to musimy Was rozczarować. Wiele zależy od branży, grupy docelowej, a także od tego, jakie nakłady (w tym również czasowe) na obsługę sprzedaży może ponieść dana firma.

Jednym z rozwiązań jest sprzedaż wielokanałowa, czyli firma korzysta z kilku dostępnych opcji – ma własny e-sklep, ale jest także obecna na jednym (lub nawet kilku) marketplace’ach oraz korzysta z możliwości bezpośredniej sprzedaży poprzez eKatalogi. Dywersyfikacja działań pozwala pozyskiwać klientów z różnych źródeł, umożliwiając także optymalizację kosztów związanych z pozyskaniem nowego klienta.

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o katalogach elektronicznych to zachęcamy do zapoznania się z usługą eKatalogi od Marketplanet OnePlace.

0 Shares:
Może Cię zainteresować