Wartość transakcji online między firmami jest kilka razy większa niż wydatki konsumentów w Internecie. Rynek e-commerce B2B w Polsce rozwija się dynamicznie. Postępująca digitalizacja, wejście do kadry zarządzającej pokolenia Y, a także pandemia, to czynniki które przyczyniły się do wzrostu. Jak firmy robią zakupy online? Czym charakteryzuje się rynek e-commerce B2B w Polsce z perspektywy kupującego i sprzedającego?
Według raportu firmy Marketplanet wartość transakcji w sektorze B2B w Polsce wynosi 3,5 bln zł, z czego ponad 600 mld. zł stanowią zakupy online. Silny wzrost odnotowały średnie i duże przedsiębiorstwa. W porównaniu z 2016 r. jest to wzrost o ponad 40%. Małe firmy również kupują online, ale w tym wypadku wzrost już nie jest tak gwałtowny i wynosi około 18%. O czym świadczy ten trend? Duże i średnie przedsiębiorstwa mają coraz większy wpływ na krajowy rynek B2B, a potrzeba dostosowania narzędzi e-commerce B2B do tego konkretnego sektora jest coraz bardziej widoczna.
Czym charakteryzuje się e-commerce B2B z perspektywy kupującego?
- Kupujący korzystają z narzędzi i systemów zakupowych
Przedsiębiorstwa, które wzięły udział w badaniu przeprowadzonym przez Marketplanet wskazują, że najczęściej korzystają z darmowych marketplace’ów (48%), płatnych rozwiązań chmurowych (34%) lub własnych narzędzi (34%).
- Usprawniony kontakt z dostawcami B2B
Firmy korzystające z narzędzi e-commerce B2B wykorzystują systemy do automatyzacji kontaktu m.in w zakresie ofertowania (69%), składania zamówień (59%), czy oceny dostawcy (35%).
- Kupujący poszukują dostawców w Internecie
Ankietowani przyznali, że poszukują nowych źródeł dostaw zwłaszcza przez wyszukiwarkę Google (78%) lub w katalogach sklepów internetowych (62%). Ponad połowa korzysta z porównywarek cenowych, a około 45% z Allegro.
- E-sklepy stają się coraz bardziej popularne w sektorze B2B
Niemal połowa (49%) badanych firm wykorzystuje w procesie zakupu e-Sklep swojego dostawcy, a 42% korzysta z marketplace’ów. Co trzecia firma korzysta z narzędzia e-Negocjacje (aukcje). Taki sam odsetek korzysta z katalogów własnych. Niecałe 25% wskazuje na rozwiązania z zakresu eProcurement.
- Małe przedsiębiorstwa przyczyniają się do rozwoju sektora B2B
Firm zatrudniające do 50 pracowników chętnie korzystają z narzędzi e-commerce B2B. Są bardzo elastyczne i z łatwością dostosowują się do zmiennych warunków na rynku. Co więcej, małe firmy chętniej wdrażają rozwiązania ograniczające zaangażowanie pracowników. Często również korzystają z darmowych marketplace’ów.