Współczesny biznes coraz częściej opiera się na silnych, długoterminowych relacjach z dostawcami. Budowanie takich relacji to nie tylko kwestia negocjacji cen, ale kompleksowy proces wymagający zrozumienia potrzeb obu stron, zaufania oraz umiejętności efektywnej komunikacji. Dlatego też SRM (Strategic Relationship Management), czyli strategiczne zarządzanie relacjami z dostawcami jest jednym z kluczowych obszarów współpracy na linii kupiec – dostawca. Jak mierzyć sukces w zarządzaniu relacjami z dostawcami? Czy relacje są mierzalne? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w naszym artykule.
W ramach cyklu Procurement Influencers Talks zachęcamy do obejrzenia rozmowy z Urszulą Stankiewicz, Head of Group Indirect Procurement w Sarantis Group, na temat mierzenia sukcesu w SRM (Strategic Relationship Management)?
Czy mierzenie sukcesu w relacjach z dostawcami jest możliwe?
Pomiar sukcesu w zarządzaniu relacjami wydaje się być pojęciem dość abstrakcyjnym, ponieważ relacje i ich ocena są bardzo indywidualne. Można jednak przyjąć pewne paramenty, wg których te relacje są oceniane. Mierzenie efektywności w zakupach, zwłaszcza w obszarze SRM, jest zadaniem złożonym, wymagającym uwzględnienia zarówno danych ilościowych (np. koszty, terminowość dostaw), jak i jakościowych (np. satysfakcja klientów wewnętrznych, poziom zaangażowania dostawcy). Co więcej, ma też w dużym stopniu charakter subiektywny, ponieważ dotyczy takich czynników, jak jakość współpracy czy satysfakcja dostawców.