Getting your Trinity Audio player ready...
|
Rynek zamówień publicznych w Polsce jest wart niemal 300 miliardów złotych rocznie[i]. To ogromna szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) na rozwój biznesu i budowanie długotrwałych relacji. Jednak proces ubiegania się o zamówienia publiczne wiąże się również z wyzwaniami, które z perspektywy wielu firm są skomplikowane i czasochłonne. Jaką przyjąć strategię, aby z powodzeniem wygrywać przetargi w zamówieniach publicznych? Mamy dla Was kilka przydatnych wskazówek.
Zobacz rozmowę z cyklu B2B Talks – rozmowy o biznesie, w której Magdalena Szmalec, Business Director, Marketplanet i Marta Buzuk, Koordynator sprzedaży, OnePlace podpowiadają, jak wykorzystać technologię, aby skutecznie wygrywać przetargi w zamówieniach publicznych.
Dlaczego warto uczestniczyć w przetargach?
Partycypowanie w rynku zamówień daje dostawcom wiele korzyści. Udział w przetargach w zamówieniach publicznych to przede wszystkim szansa na rozwój firmy i poszerzenie rynku, a co za tym idzie zwiększenie przychodów. Współpraca z instytucjami publicznymi to okazja do nawiązania cennych kontaktów biznesowych i budowania długotrwałych relacji. Wygrane przetargi pozwalają na zdobycie cennego doświadczenia i wzbogacenie portfolio firmy.
Klienci instytucjonalni cenią sobie stabilność i rzetelność. Dlatego też referencje od instytucji publicznych są bardzo cenione na rynku i ułatwiają pozyskiwanie kolejnych klientów. Współpraca z sektorem publicznym podnosi prestiż firmy i zwiększa jej rozpoznawalność.
Jakie wyzwania stoją przed dostawcami?
Udział w przetargach w zamówieniach publicznych wymaga od przedsiębiorcy znajomości prawa zamówień publicznych, umiejętności analizy dokumentacji przetargowej i przygotowania konkurencyjnej oferty, ponieważ przetargi publiczne często przyciągają wielu oferentów. Cały ten proces wymaga czasu i zaangażowania. Dla wielu firm, zwłaszcza z sektora MŚP, bariera wejścia na ten rynek jest za wysoka. Dodatkowo, firmy muszą liczyć się także z ryzykiem odwołań i koniecznością dochodzenia swoich racji.
Co więc zrobić, aby z sukcesem uczestniczyć w przetargach? Jak się przygotować, aby je wygrywać?
5 praktycznych wskazówek, jak wygrywać przetargi w zamówieniach
1. Analizuj dane i wyciągaj wnioski
Analiza konkurencji i rynku jest kluczem do sukcesu. Dane historyczne np. na podstawie wcześniejszych przetargów są podstawą do prognozowania i planowania strategii. Narzędzia analityczne pomagają w planowaniu sprzedaży, podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych i uniknięciu ryzyk. Przykładem jest DataPlace, czyli rozwiązanie umożliwiające analizę konkurencji i trwających kontraktów.
2. Przygotuj się do złożenia oferty
Dokładne zapoznanie się z dokumentacją przetargową to klucz do sukcesu. Należy zwrócić uwagę na wszystkie wymagania formalne i merytoryczne. Niekiedy warto skorzystać z pomocy specjalistów, np. firm doradczych, które oferują wsparcie w przygotowaniu oferty, udziale w przetargu i negocjacjach.
3. Pilnuj harmonogramu
Należy zwracać bardzo dużą uwagę na terminy składania ofert, kompletność wymaganej dokumentacji czy aktualność zaświadczeń i referencji. AlertPlace ułatwia przedsiębiorcom pilnowanie terminów – wysyła powiadomienia o zbliżających się datach składania ofert, tak aby żaden interesujący przetarg nie umknął w natłoku codziennych obowiązków.
4. Podejmuj świadome decyzje
Nie każdy przetarg jest odpowiedni dla każdej firmy. Ważne jest, aby analizować swoje możliwości i zasoby przed podjęciem decyzji o udziale. Być może rozwiązaniem, które zwiększy szansę na wygraną w danym przypadku, jest nawiązywania partnerstw, udział w konsorcjum lub podwykonawstwa.
5. Korzystaj z technologii
Wykorzystanie dostępnych narzędzi technologicznych, takich jak platforma zakupowa Marketplanet, system powiadomień AlertPlace i analizy danych DataPlace, ułatwia udział w przetargach. Dołączenie do bazy dostawców OnePlace otwiera szerokie możliwości sprzedaży i dotarcia do nowych klientów. Proces ubiegania się o zamówienia publiczne wiąże się z wieloma wyzwaniami, można go jednak usprawnić, wykorzystując potencjał technologii.
Wsparcie w technologii – Ty też możesz wygrywać przetargi w zamówieniach publicznych!
Warto skorzystać z dostępnych narzędzi i wsparcia, aby zwiększyć swoje szanse na sukces. W ramach OnePlace dostępne są usługi, wspierające dostawców, którzy uczestniczą w rynku zamówień publicznych.
- AlertPlace – to narzędzie do monitorowania i wyszukiwania przetargów publicznych wg dostępnych kategorii i lokalizacji. Dzięki powiadomieniom o nowych zapytaniach ofertowych i przetargach możesz szybko zareagować i odpowiedzieć na ofertę – i to bez mozolnego, ręcznego przeglądania setek ofert. Więcej ofert to większa sprzedaż i nowe możliwości dla firmy.
- DataPlace – to narzędzie umożliwiające analizę danych rynkowych, danych historycznych i konkurencji. Ułatwia podejmowanie świadomych decyzji biznesowych. Prognozuje cykliczne przetargi, co pozwala lepiej przygotować się do postępowań, kompleksowo zaplanować działania sprzedażowe a tym samym – wyprzedzić konkurencję. Wykorzystaj wiedzę zawartą w danych i mądrze planuj strategię swojej firmy!
- BrandPlace – to rozwiązanie, które zwiększa zasięg biznesu i wspiera promocję produktów online. Buduje świadomość marki i ułatwia docieranie do nowych klientów – 130 tys. potencjalnych kupujących na OnePlace. Dzięki eKatalogom to także dodatkowy kanał sprzedaży online.
Umów się na DEMO i poznaj możliwości, które są na wyciągnięcie ręki. Nie przegap szansy na rozwój swojej firmy.
[i] Dane za 2023 rok, na podstawie sprawozdania Prezesa UZP, dostęp 05.02.2025.r.