Jak wdrożyć sztuczną inteligencję w instytucjach publicznych

Jak wdrożyć sztuczną inteligencję w instytucjach publicznych

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje wiele obszarów i otwiera przed nami nowe możliwości. Także w instytucjach publicznych, gdzie pomimo wysokiego poziomu formalizacji, są procesy, w których wsparcie AI będzie nieocenione. Wykorzystanie jej możliwości w automatyzacji wielu procesów, analizy dużych zbiorów danych oraz wspomaganiu decyzji znacząco usprawni pracę zamawiających. W tym artykule wyjaśniamy, w jakich obszarach można ją wdrożyć i o czym należy pamiętać.

W ramach cyklu Procurement Influencers Talks: Okiem Ekspertów Pzp zachęcamy do obejrzenia rozmowy z Robertem Królem, ekspertem ds. sztucznej inteligencji w administracji publicznej.

Z rozmowy dowiesz się na co zwracać uwagę wybierając, kupując i wdrażając narzędzia AI w zamówieniach publicznych, a także jakie kryteria decydują o wyborze technologii i jak radzić sobie z wyzwaniami związanymi z jej wdrożeniem.

Przykłady wykorzystania sztucznej inteligencji w zamówieniach publicznych

Zarejestruj się, aby zobaczyć pełną treść

To całkowicie darmowe, wystarczy wpisać swój adres email.

Loading...

Jest kilka obszarów, w których pracownicy instytucji publicznych mogą wykorzystać możliwości sztucznej inteligencji. AI może przyspieszyć i usprawnić proces tworzenia dokumentacji przetargowej poprzez automatyczne generowanie wzorów umów, analizę wcześniejszych postępowań oraz identyfikację potencjalnych błędów. Jedną z zalet korzystania z narzędzi opartych na AI jest lepsze wykorzystanie danych. Sztuczna inteligencja może dostarczać decydentom wartościowych informacji i analiz, które ułatwią podejmowanie decyzji.

Sztuczna inteligencja w instytucjach publicznych może także służyć do analizy rynku i identyfikacji potencjalnych dostawców. To z kolei pozwala na wybór najlepszych ofert. Można ją także wykorzystać do automatycznej oceny ofert na podstawie określonych kryteriów, co pozwala zwiększyć transparentność procesu. Umożliwia także wykrywanie potencjalnych oszustw i nieprawidłowości w ofertach.

Sztuczna inteligencja w instytucjach publicznych – największe wyzwania

Przede wszystkim należy wskazać brak odpowiednich regulacji. Nie ma na tę chwilęjasnych i szczegółowych przepisów dotyczących stosowania AI, nie tylko  w zamówieniach publicznych, ale tak w ogóle. To na pewno może utrudniać wdrożenie tej technologii. Częste są także obawy związane z bezpieczeństwem danych i ochroną prywatności.

Wiele instytucji obawia się także kosztów wdrożenia, które mogą być poza zasięgiem ich możliwości finansowych. Należy także pamiętać, że technologia to narzędzie, z którego korzystają ludzie. Dlatego bardzo ważne są kompetencje pracowników. Brak wystarczających kompetencji wśród pracowników w instytucjach publicznych może utrudnić efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji.

Jak kupować rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji?

W przypadku pozyskiwania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji konkursy są znacznie lepszym rozwiązaniem niż tradycyjne przetargi. Dlaczego? Wykonawcy muszą zaprezentować konkretne rozwiązania i wyniki, co pozwala zamawiającemu na bezpośrednią ocenę ich kompetencji. Można także pozyskać rozwiązania, które są idealnie dopasowane do konkretnych wymagań. Konkursy umożliwiają nawiązanie długofalowej współpracy z dostawcami, którzy wykazują się największym potencjałem. Korzyścią takiego rozwiązania jest także zwiększenie innowacyjności. Konkursy zachęcają do tworzenia nowych rozwiązań i technologii.

Czy i jak zamawiający korzystają ze sztucznej inteligencji w swojej pracy. Sprawdź to koniecznie! Pobierz najnowszy raport Marketplanet „Sztuczna inteligencja w zamówieniach publicznych”.

0 Shares:
Może Cię zainteresować