Getting your Trinity Audio player ready...
|
Jakie są błędy i omyłki podlegające poprawieniu w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Możemy mówić o omyłce pisarskiej, rachunkowej oraz innej omyłce na przykładzie najnowszego orzecznictwa KIO. W tym artykule skupimy się na omyłce pisarskiej.
Jakie omyłki w postępowaniu należy poprawić?
Jednym z najczęstszych pytań, jakie pojawia się w praktyce stosowania przepisów ustawy Pzp, jest jakie omyłki zamawiający powinien poprawić w treści oferty, a które z nich dyskwalifikują ofertę z postępowania. Co na to najnowsze orzecznictwo KIO?
Zgodnie z art. 223 ust. 2 ustawy Pzp zamawiający poprawia w ofercie:
- oczywiste omyłki pisarskie,
- oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek,
- inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty – niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
Omyłki pisarskie
Za omyłkę pisarską uważa się niezamierzoną niedokładność nasuwającą się każdemu, bez przeprowadzenia dodatkowych ustaleń. Może to być błąd literowy, widoczne niezamierzone opuszczenie wyrazu, czy inny błąd wynikający z przeoczenia lub innej wady procesu myślowo-redakcyjnego, a nie spowodowany uchybieniem merytorycznym.
Istotne jest to, żeby w wyniku poprawienia oczywistej omyłki pisarskiej nie zmieniła się treść oferty rozumianej jako treść oświadczenia woli wykonawcy. Najczęstszym przykładem omyłki pisarskiej – i najbardziej oczywistym – są wszelkiego rodzaju przeoczenia, które nie mają istotnego wpływu na treść oferty. Jednak zdarzają się sytuacje nieoczywiste, które ze względu na całokształt okoliczności, mogą kwalifikować omyłkę właśnie jako oczywistą omyłkę pisarską.
Omyłka pisarska – przykład wyroku KIO
Przykład taki został właśnie opisany w wyroku KIO z dnia 9 grudnia 2024 r., sygn. akt KIO 4234/24[i]. W jednym z najnowszych wyroków KIO Izba uznała, że omyłka popełniona przez odwołującego miała charakter oczywistej omyłki pisarskiej i polegała na tym, że wykonawca w opisie gramatury opakowania ziemniaków omyłkowo użył myślnika “4-5 kg” zamiast przecinka “4,5 kg”. Zdaniem Izby, „w okolicznościach danej sprawy zamawiający miał podstawy do ustalenia, jaka była rzeczywista wola wykonawcy i odkodowania jego oświadczenia woli.
Po pierwsze, odwołujący wykazał dowodami nr 1-2, 18-20, że przy zbliżonych zapisach OPZ co do gramatury opakowania, składał temu samemu zamawiającemu tożsame formularze cenowe, w których także wskazywał omyłkowo na gramaturę opakowania jako “4-5 kg”. Zamawiający zaś takie oferty odwołującego akceptował, nawet bez poprawiania i wyjaśniania ich treści. Kolejno ten sam zamawiający zawierał z odwołującym umowy na dostawę ziemniaków obieranych, zaś odwołujący dostarczał zamawiającemu ziemniaki wyłącznie w opakowaniach o gramaturze 4,5 kg. (…)
Zamawiający oceniając charakter omyłki popełnionej przez odwołującego i rozstrzygając, jaka była rzeczywista wola wykonawcy dysponował bogatą wiedzą z poprzednich postępowań, która powinna prowadzić go do wniosku, że – wbrew twierdzeniom z odpowiedzi na odwołanie – odwołujący nie oferuje mu obecnie ziemniaków w opakowaniach o gramaturze 4,0 kg czy 4,7 kg, lecz 4,5 kg, a jedynie omyłkowo użył myślnika zamiast przecinka, którą to omyłkę powielał od wielu lat. Na stały mechanizm tej omyłki wskazywał także dowód nr 4 – OPZ w postępowaniu na ziemniaki obierane sterylizowane prowadzonym przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych i formularz cenowy odwołującego z tego postępowania. Odwołujący w ww. postępowaniu również oznaczył w formularzu cenowym gramaturę opakowania jako “4-5 kg”, mimo, że z pkt 6.1.1. str. 5 OPZ w tym postępowaniu wynikało, że przedmiotem zamówienia są ziemniaki w torbach foliowych zgrzewanych 3 kg lub 4 kg lub 5 kg.
Po drugie, odwołujący wykazał także, że produkował, certyfikował i dostarczał na rzecz różnych zamawiających ziemniaki tylko w opakowaniach o gramaturze 4,5 kg oraz że nie ma w swojej ofercie ziemniaków obieranych sterylizowanych w opakowaniach w innej gramaturze niż 4,5 kg. Powyższe wynikało z dowodów nr 5-11, 14-16 złożonych przez odwołującego na posiedzeniu Izby.(…)
Z całokształtu materiału dowodowego zgromadzonego w sprawie wynikało zatem, że omyłka odwołującego miała rzeczywiście charakter oczywistej omyłki pisarskiej. W okolicznościach danej sprawy zamawiający powinien zdawać sobie sprawę, jaka jest rzeczywista treść oświadczenia woli odwołującego i w jaki sposób tę omyłkę należy poprawić. Wbrew twierdzeniom zamawiającego sposób poprawy omyłki wskazany w odwołaniu był jedynym możliwym i zamawiający nie powinien mieć w tym zakresie wątpliwości”.
Omyłka pisarska w praktyce
Zatem – jak wynika z orzecznictwa KIO – to czy mamy do czynienia z omyłką, jakiego charakteru omyłka występuje w danym postępowaniu i to, czy jest ona oczywista, czy też nie — wynika z całokształtu okoliczności, których zamawiający nie może w żaden sposób pomijać, przy ocenie danych ofert.
W praktyce uznaje się, że omyłka pisarska jest niedokładnością w tekście nasuwającą się każdemu. Zamawiający w zależności od zaistniałej sytuacji powinien dokładnie rozważyć czy istnieją przesłanki do jej poprawienia. Należy także pamiętać, że zamawiający powinien w każdym przypadku indywidualnie rozważyć wszystkie okoliczności i argumenty towarzyszące danej sprawie.
[i] Źródło: UZP – Wyszukiwarka orzeczeń – Treść dokumentu, dostęp 23.06.2025 r.