Od wejścia w życie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych minął już parę miesięcy. Każdego dnia Wykonawcy mierzą się z nowymi wyzwaniami i niewiadomymi. Na bieżąco zbieramy oraz opracowujemy najważniejsze zagadnienia, które wesprą Wykonawców w przeprowadzaniu postępowań zgodnie z nową ustawą. Zapraszamy do lektury!
- W zebranym materiale znajdą Państwo praktyczne odpowiedzi na najważniejsze zagadnienia związane z elektronizacją zamówień publicznych.
- Materiał opracowujemy wraz z naszymi partnerami merytorycznymi.
Udział w postępowaniu
Czy w trybie podstawowym wraz z ofertą należy złożyć oświadczenie dotyczące przynależności do grupy kapitałowej ?
W nowym PZP nie ma obowiązku składania oświadczenia o grupie kapitałowej.
W przypadku wynagrodzenia kosztorysowego, jak należy traktować kosztorys? Kiedy należy go złożyć, czy na wezwanie czy razem z ofertą? Jest to dokument przedmiotowy czy podmiotowy?
Kosztorys najczęściej stanowi część oferty i jest składany wraz z ofertą.
Czy instrukcje, certyfikaty jakości, protokoły z wykonanych badań stanowią przedmiotowe środki dowodowe i muszą zostać złożone wraz z ofertą?
Tak, z tym że instrukcje i protokoły z wykonanych badań mogą być przedmiotem żądania ich złożenia, jeżeli miałyby być złożone na potwierdzenie, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają określone przez Zamawiającego wymagania, cechy lub kryteria i jeżeli byłyby one niezbędne do przeprowadzenia postępowania.
Termin wykonania zamówienia: czy można wymagać podania od Zamawiającego konkretnych dat, zamiast np. informacji: 2 lata od podpisania umowy?
Termin wykonania zamówienia powinien być wskazany poprzez podanie dni, tygodni, miesięcy lub lat. Wskazanie terminu wykonania zamówienia poprzez podanie dat jest możliwe tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione obiektywną przyczyną.
Kiedy Zamawiający powinien opublikować kwotę jaką zamierza przeznaczyć na dane zamówienie?
Zamawiający, najpóźniej przed otwarciem ofert, udostępnia na stronie internetowej prowadzonego postępowania informację o kwocie, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Podpis elektroniczny
Jak można podpisać ofertę zgodnie z nową ustawą PZP?
Zgodnie z nową ustawą PZP w postępowaniach krajowych wszczętych po 1 stycznia 2021 r dopuszczone zostały nowe rodzaje podpisów elektronicznych. Tak więc w postępowaniach, które dotyczą zamówień poniżej progów unijnych, wykonawcy mogą podpisywać oferty wybierając jeden z trzech sposobów: kwalifikowany podpis elektronicznym, podpis osobistym (e-dowód osobisty z warstwą elektroniczną) lub profil zaufany (ePUAP). W przetargach o wartościach powyżej progów unijnych nadal niezbędny jest kwalifikowany podpis elektroniczny.
Czy pełnomocnictwa w trybie podstawowym należy podpisać?
Pełnomocnictwo powinno być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Czy wadium w trybie podstawowym powinno być podpisane?
Jeżeli Wykonawca wnosi wadium w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w art. 97 ust. 7 pkt 2-4 nowego PZP, Wykonawca przekazuje zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia, w postaci elektronicznej. Tym samym wykonawca nie może wnieść wadium poprzez złożenie gwarancji lub poręczenia w formie tradycyjnej, papierowej, ponieważ wtedy wykonawca nie mógłby przekazać zamawiającemu oryginału wadium w postaci elektronicznej.
Czy ofertę można podpisać przez ePUAP?
Podpis zaufany jest brany pod uwagę w postępowaniach poniżej progów unijnych.
Czy zaświadczenie ZUS lub US podpisane elektronicznie trzeba jeszcze jakoś uwierzytelniać, podpisać poprzez profil zaufany, kwalifikowany podpis elektronicznie czy podpis osobisty?
TAK, zaświadczenia z ZUS lub US powinny być podpisane przez Wykonawcę oraz wystawcę dokumentu. Typ podpisu (zaufany, osobisty, kwalifikowany) powinien być zastosowany zgodnie z progami prowadzonego postępowania. Jeśli zaświadczenie zostało wydane w formie papierowej Wykonawca powinien zeskanować dokument, a następnie opatrzyć go podpisem elektronicznym, jeśli dokument został wystawiony w formie elektronicznej, wykonawca powinien opatrzyć dokument podpisem elektronicznym, a następnie złożyć Zamawiającemu dokument wraz z podpisami elektronicznymi wystawców dokumentów oraz swoimi.
Czy oświadczenie Wykonawcy przysłane w wyniku wezwania do uzupełnienia dokumentów, podpisane podpisem zaufanym, następnie wydrukowane i zeskanowane może być do zaakceptowania?
Dokument złożony bez podpisu elektronicznego, jest dokumentem bez zachowania formy elektronicznej (art. 78 KC). Taki dokument jest traktowany jako niezłożony.
Czy pełnomocnictwa w trybie podstawowym należy podpisać?
Pełnomocnictwo powinno być podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
Czy w przypadku skompensowanego pliku należy podpisać każdy dokument osobno w tym pliku czy wystarczy tylko podpis “paczki”?
W takim przypadku wystarczy podpis skompresowanego pliku, wtedy każdy plik zawarty w „paczce” zostaje uznany jako podpisany.
Jeżeli podpisany będzie każdy dokument, to czy “paczkę” też należy podpisać?
Nie, jeśli dokumenty są podpisane, nie ma konieczności podpisu „opakowania”, w którym się znajdują.
Co oznacza “konserwacja” podpisu?
Konserwacja podpisu ułatwia określenie ważności podpisywanych plików. Konserwacja podpisu pozwala na sprawdzenie, czy podpis był ważny w momencie składania, nawet jeśli weryfikacja następuje po upływie terminu jego ważności. Do konserwowania podpisów używa się znacznika czasu, który zapisywany jest w danych złożonego na dokumencie podpisu.
Czy podpis musi być ważny w dniu otwarcia ofert czy w dniu złożenia oferty elektronicznej?
Podpis musi być ważny na dzień jego złożenia.
Portale e-Usług
Jak założyć konto na platformie OnePlace Marketplanet?
Aby utworzyć konto na stronie OnePlace należy wejść na stronę https://oneplace.marketplanet.pl/poczatek i kliknąć przycisk „załóż konto za darmo”. Po uzupełnieniu wymaganych danych proszę wybrać przycisk „Zarejestruj się”. Na podany adres e-mail zostanie przesłana wiadomość z linkiem, za pomocą którego trzeba potwierdzić adres. Następnie należy zalogować się na stronie OnePlace i ukończyć proces rejestracji. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego podzielonego na cztery etapy proszę wysłać wniosek rejestracyjny do weryfikacji za pomocą przycisku „wyślij wniosek”.
Jak długo trwa weryfikacja wniosku na OnePlace Marketplanet?
Wnioski rejestracyjne są rozpatrywane w dniach roboczych w godzinach 8:00-17:00. Wiadomość potwierdzająca aktywację konta zostanie przesłana na adres e-mail użyty podczas rejestracji w ciągu 24 godzin (wyłączając weekendy) od przesłania wniosku do akceptacji.
Czy trzeba podpisywać wniosek rejestracyjne podpisem elektronicznym?
Podpis elektroniczny nie jest wymagany, aby zarejestrować konto na One Place. Wniosek podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym jest akceptowany automatycznie. Jeżeli wniosek nie jest podpisany, należy poczekać na akceptację konta przez administratora.
Jak zarejestrować kilku pracowników firmy na OnePlace Marketplanet?
Każda z osób musi przejść standardowy proces rejestracji poprzez opcję “Załóż konto za darmo” na platformie oneplace.marketplanet.pl. Jeżeli w trakcie rejestracji nowy użytkownik poda numer NIP i kod pocztowy już istniejącej w bazie firmy to zostanie połączony z istniejącym już profilem. Każdy z użytkowników ma odrębny login.
Czy można zarejestrować kilka oddziałów dla jednej firmy na OnePlace Marketplanet?
Dla jednej firmy może powstać wiele oddziałów, które rozróżniane są według kodu pocztowego. Każdy oddział może być reprezentowany przez więcej niż jednego użytkownika. Jeżeli podczas rejestracji użytkownik poda numer NIP istniejącej już w bazie firmy ale inny kod pocztowy spowoduje to powstanie kolejnego oddziału danej firmy.
Jak zmienić dane firmy na OnePlace Marketplanet?
Kod pocztowy, adres mailowy (login) oraz NIP są danymi niemożliwymi do edycji, ponieważ identyfikują oddział oraz użytkownika, na przykład w przypadku zaproszeń do przetargów itp. W tej sytuacji, aby zapisać w systemie nowe dane, należy na nowo zarejestrować swoje konto poprzez opcję „Załóż konto za darmo”.
Pozostałe dane firmy lub użytkownika można zmienić po zalogowaniu na oneplace.marketplanet.plwybierając zakładkę „Ustawienia”, następnie „Użytkownik” lub „Dane firmy”.
Jak zmienić adres mailowy na OnePlace Marketplanet?
Adres mailowy (login) jest daną niemożliwą do edycji, ponieważ jest unikalnym adresem potrzebnym do logowania. W tej sytuacji, aby zapisać w systemie nowe dane, należy na nowo zarejestrować swoje konto poprzez opcję „Załóż konto za darmo”. Jeżeli przy rejestracji zostaną podane te same dane firmy, nowy adres mailowy przypisze się do istniejącego profilu firmy.
Jak usunąć konto na OnePlace Marketplanet?
Usunięcie aktualnie istniejącego maila, aby wykorzystać go na nowo przy rejestracji, jest możliwe po wysłaniu maila na [email protected] z prośbą o usunięcie konta. Prosimy mieć na uwadze, że po usunięciu konta, dostęp do archiwalnych danych postępowań będzie ograniczony.
Jak przystąpić do postępowania na platformie Oneplace Marketplanet?
Aby odszukać system zakupowy dedykowany zamawiającemu należy wybrać zakładkę „Usługi”. W polu “Wpisz, czego szukasz” należy wpisać nazwę Zamawiającego, a następnie przejść do systemu kupca za pomocą przycisku „Wejdź” . W kolejnym kroku proszę zaakceptować wymagane zgody i potwierdzić przyciskiem “zapisz”.
Po przejściu do systemu zakupowego z lewej strony ekranu znajduje się menu podzielone na dwie sekcje: „Portal dostawcy” oraz „Strefa publiczna”. Postępowania publiczne znajdują się w sekcji „strefa publiczna” w zakładce „Lista aktualnych postępowań PZP” lub „Lista aktualnych postępowań wyłączonych z PZP”. Postępowania prowadzone w trybie zamkniętym znajdują się w sekcji „Portal dostawcy” w zakładce „Moje postępowania”.
Aby przystąpić do postępowania, należy wejść w szczegóły postępowania, a następnie wybrać przycisk „Przystąp do postępowania” lub „Oferta” w przypadku postępowań zamkniętych.
Gdzie należy złożyć ofertę?
Po przystąpieniu do postępowania pojawią się cztery zakładki: „Status”, „Dokumenty zamówienia”, „Oferty” oraz „Pytania i odpowiedzi”. Właściwą ofertę należy złożyć w sekcji „Oferty”
W przypadku formularza własnego składanie ofert polega tylko na załączeniu odpowiednich dokumentów, zgodnie ze specyfikacją zamówienia oraz na przekazaniu tych dokumentów zamawiającemu za pośrednictwem platformy.
W przypadku formularza systemowego należy również uzupełnić na platformie warunki udziału, kryteria oceny ofert oraz pozostałe informacje żądane od wykonawcy przez zamawiającego.
Ofertę należy przesłać do zamawiającego za pomocą przycisku “złóż ofertę”.
Brak przycisku „Złóż ofertę” lub przycisk jest nieaktywny.
W przypadku formularza własnego przycisk „złóż ofertę” jest nieaktywny ponieważ w zakładce „Oferty” w sekcji „Dokumenty” nie został dodany żaden załącznik. Przycisk ten staje się aktywny po dodaniu na platformę przynajmniej jednego dokumentu.
W przypadku formularza systemowego brak przycisku „Złóż ofertę” wynika z tego, że w postępowaniu podzielonym na części nie została uzupełniona żadna z części formularza elektronicznego. Po uzupełnieniu i zapisaniu przynajmniej jednej z części postępowania przycisk „Złóż ofertę” pojawi się w polu „Akcje”.
Czy oferty trzeba szyfrować?
Tak, ale tylko w postępowaniach podlegających pod ustawę. Po użyciu po raz pierwszy akcji dodania dokumentu lub zapisania danych wprowadzonych na formularzu elektronicznym system poprosi o podanie hasła do zaszyfrowania oferty. Należy wtedy wymyślić i wprowadzić do systemu hasło. Jeżeli w późniejszym terminie Wykonawca będzie chciał wycofać lub zmodyfikować ofertę system będzie zawsze wymagał podania hasła. Hasło jest ustalane do każdego nowego postępowania.
Nie należy przekazywać Zamawiającemu hasła użytego do zaszyfrowania danych oferty. Po upływie terminu składania ofert wszystkie oferty zostaną odszyfrowane automatycznie.
Gdzie znajduje się informacja w otwarcia ofert?
Informacja z otwarcia ofert oraz publiczna sesja otwarcia ofert jest publikowana przez Zamawiającego w zakładce „Dokumenty zamówienia” w sekcji „dokumenty udostępnione”. Informacje to są zamieszczane przez zamawiającego po upływie terminu składania ofert.
Po użyciu prawego przycisku myszy na folderze „Informacja z otwarcia ofert” w menu widnieje „Brak dostępnych akcji”.
Należy użyć lewego przycisku myszy na nazwie folderu aby dostać się do środka folderu, a następnie użyć prawego przycisku myszy na nazwie załączonego dokumentu i wybrać z menu „pobierz”.
Jak podpisać ofertę?
W postępowaniach, które dotyczą zamówień poniżej progów unijnych, wykonawcy mogą podpisywać oferty wybierając jeden z trzech sposobów: kwalifikowany podpis elektronicznym, podpis osobistym (e-dowód osobisty z warstwą elektroniczną) lub profil zaufany (ePUAP). W przetargach o wartościach powyżej progów unijnych nadal niezbędny jest kwalifikowany podpis elektroniczny.
Czy można sprawdzić podpis?
Przed przystąpieniem do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub aukcji należy sprawdzić czy na stacji roboczej zainstalowane są wszystkie dodatki i komponenty niezbędne do złożenia podpisu.
Na stronie https://oneplace.marketplanet.pl/sprawdz-podpis można wykonać test podpisu, który zweryfikuje czy na stacji roboczej jest zainstalowana aplikacja szafir Host, oprogramowania Java w wersji 32-bit oraz 64-bit oraz, że podpis jest prawidłowo zaimportowany do przeglądarki.
Po kliknięci „złóż ofertę” system nie uruchamia kontrolki Szafir.
Stanowisko komputerowe nie zostało odpowiednio skonfigurowane do złożenia podpisu on-line. Należy zainstalować oprogramowanie Java 32 bit oraz Java 64 bit (rekomendowana wersja 8u202). Po instalacji oprogramowania Java należy ponownie uruchomić przeglądarkę internetową i przeprowadzić test podpisu dostępny na stronie https://oneplace.marketplanet.pl/sprawdz-podpis
Resztę brakującego oprogramowania test zainstaluje automatycznie, wystarczy zaakceptować operacje, które będzie chciał wykonać.
Czy mając podpis kwalifikowany od innego dostawcy niż Szafir również można podpisać ofertę podpisem kwalifikowanym na platformie eZamawiający?
Tak, Szafir SDK jest jedynie aplikacją służącą do składania podpisu kwalifikowanego na platformie eZamawający. Szafir SDK jest kompatybilny ze wszystkimi podpisami wystawianymi przez certyfikowanych dostawców podpisów. Dostawca powinien zapewnić biblioteki PKCS11 umożliwiające użycie podpisu w rozwiązaniach firm trzecich.
Czy jeżeli dokumenty są podpisane przez osobę upoważnioną do reprezentacji podmiotu na podstawie pełnomocnictwa, to czy całość oferty przy składaniu oferty również musi podpisać ta sama osoba?
Dokumenty oraz potwierdzenie złożenia oferty należy podpisać zgodnie ze specyfikacją zamówienia. Co do zasady zarówno podpis na dokumentach jak i ten złożony przy potwierdzaniu złożenia oferty powinien być złożony przez osobę uprawnioną do reprezentacji firmy.
Czy aplikacja Szafir jest niezbędna do złożenia podpisu kwalifikowanego na platformie eZamawiający?
Jeżeli Zamawiający ustali wymóg potwierdzenia złożenia oferty za pomocą podpisu z poziomu platformy to w celu złożeniu podpisu kwalifikowanego z poziomu platformy aplikacja Szafir SDK jest niezbędna.
Czy do złożenia oferty przez platformę eZamawiający wymagane jest złożenie dwóch podpisów? Jeden podpis, którym podpisujemy plik z dokumentami oraz drugi podpis kiedy wypełniamy formularz ofertowy na platformie?
Dokumenty, które zgodnie ze specyfikacją zamówienia wymagają podpisu powinny zostać podpisane przed dołączeniem ich na platformę eZamawiający. Jeżeli Zamawiający dodatkowo ustali wymóg potwierdzenia złożenia oferty za pomocą podpisu z poziomu platformy, należy podczas składania oferty złożyć podpis na platformie.
Czy podpis, którym podpisuję formularz ofertowy na platformie eZamawiajacy również musi być zgodny z reprezentacją z KRS?
Wszystkie podpisy powinny być złożone przez osobę umocowaną prawnie do reprezentacji firmy.
Gdzie należy zamieścić pełnomocnictwo jeżeli jest ono podpisane przez inną osobą z zarządu z jego podpisem elektronicznym?
Pełnomocnictwo należy załączyć wraz z resztą dokumentów dołączanych do oferty w sekcji „Dokumenty”.
Skąd będzie wiadomo, że drugi podpis został złożony na platformie eZamawiający a nie po raz kolejny ten sam?
Przed uruchomieniem operacji składania drugiego podpisu, należy upewnić się, że na stacji roboczej użytkownika został wymieniony podpis.
Czy jeśli posiadamy podpis kwalifikowany mSzafir, w związku z tym składamy dokument z już naniesionym podpisem kwalifikowanym, to czy można pominąć składanie podpisu na platformie, czy system wykryje nasz podpis kwalifikowany?
Wymóg potwierdzenia złożenia oferty za pomocą podpisu z poziomu platformy jest definiowany przez Zamawiającego, jeżeli Zamawiający ustali taki wymóg nie ma możliwości pominięcia podpisu potwierdzającego złożenie oferty. Finalny podpis nie obejmuje dokumentów, dokumenty powinny być dołączone zgodnie ze specyfikacją zamówienia. Jeżeli dokumenty wymagają podpisu elektronicznego, należy je podpisać przed ich dołączeniem na platformę.
Jeśli załączniki dołączone w toku składania oferty będą już podpisane kwalifikowanymi podpisami zgodnie z KRS (np. pełnomocnictwo dla osoby składającej ofertę na platformie) to na końcu i tak osoba z pełnomocnictwa wybiera rodzaj podpisu i podpisuje ofertę? Wtedy ile podpisów należy wybrać na początku?
Tak, w przypadku ustawienia wymogu potwierdzenia złożenia oferty za pomocą podpisu, finalny podpis będzie niezbędny do złożenia oferty. Należy złożyć przynajmniej 1 podpis, w przypadku kilkuosobowej reprezentacji istnieje możliwość zwiększenia liczby podpisów.
Czy przy składaniu oferty za pomocą formularza systemowego osoby upoważnione do podpisania oferty muszą zalogować się do platformy? Czy system automatycznie umożliwia złożenie drugiego podpisu?
Tak, w celu potwierdzenia złożenia oferty za pomocą podpisu elektronicznego należy zalogować się do platformy. W przypadku ustawienia liczby wymaganych podpisów większej niż jeden po zakończeniu operacji składania pierwszego podpisu na zakładce „Oferty” pojawi się nowy przycisk o nazwie „Podpisz”. Za jego pomocą należy złożyć kolejne podpisy. Po złożeniu ostatniego wymaganego podpisu oferta zostanie przesłana do Zamawiającego
Jak działa aplikacja Szafir w przypadku podpisu kwalifikowanego bez karty, mobilnego kwalifikowanego podpisu elektronicznego SimplySign? Czy system wykryje komponenty i pozwoli złożyć podpis na platformie eZamawiający?
Tak, za pomocą komponentu Szafir istnieje możliwość złożenia podpisu przy pomocy aplikacji SimplySign. W tym celu należy najpierw uruchomić aplikację i wygenerować token, a dopiero w drugiej kolejności aplikację Szafir SDK.
Jak podpisywać ofertę profilem zaufanym?
Podpis zaufany jest składany poza platforma eZamawiający za pomocą strony rządowej. https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany
Czy tak jak w przypadku testu podpisu kwalifikowanego istnieje również możliwość przetestowania podpisu dokumentu profilem zaufanym?
Za pomocą testu podpisu można przetestować podpisu zaufany. Po przejściu do testu podpisu na stronie https://oneplace.marketplanet.pl/sprawdz-podpis należy wybrać kafel o nazwie „Sprawdź podpis zaufany (EPUAP)”.
Czy jest możliwość testowego podpisania systemowego formularza ofertowego przez dwie osoby?
Funkcjonalność testu podpisu nie posiada opcji podpisywania przez dwie osoby. Natomiast w przypadku ustawienia liczby wymaganych podpisów większej niż jeden, po zakończeniu operacji składania pierwszego podpisu na zakładce „Oferty” pojawi się nowy przycisk o nazwie „Podpisz”, za jego pomocą należy złożyć kolejne podpisy. Po złożeniu ostatniego wymaganego podpisu oferta zostanie przesłana do Zamawiającego.
Co w przypadku jeśli chcemy złożyć dwa podpisy na platformie eZamawiajacy, a nie mamy na jednym stanowisku komputerowym dostępu do dwóch różnych podpisów kwalifikowanych?
W takim wypadku po zwiększeniu wymaganej ilości podpisów i złożeniu pierwszego z nich można wylogować się z systemu (złożony podpis zostanie zapamiętany przez system). Następnie po zalogowaniu na innym stanowisku, należy odszyfrować formularz na zakładce „Oferty” oraz użyć przycisku „Podpisz”. Po złożeniu ostatniego z wymaganych podpisów oferta zostanie przesłana do Zamawiającego.
Skąd Wykonawca będzie miał hasło do szyfrowania oferty, którą składa na formularzu Zamawiającego?
Hasło do szyfrowania jest ustalane przez Wykonawcę przy pierwszej operacji zapisania danych wrażliwych/przy dołączaniu pierwszego dokumentu.
Czy można złożyć ofertę tylko na jedną część, a drugą i/lub kolejne pozostawić puste bez złożenia?
Tak, jeżeli postępowanie jest podzielone na części, można złożyć ofertę tylko na jedną wybraną część.
Jaka jest maksymalna wielkość pliku, który można dołączyć do platformy eZamwiający?
System eZamawiający przyjmuje dokumenty o rozmiarze do 2 GB.
Co oznacza na platformie eZamawiajacy “runda”?
Runda jest to kolejny etap postępowania. Jest ona tworzona na przykład w wypadku kiedy zostaną zmodyfikowane jakieś wartości na formularzu elektronicznym w trakcie zbierania ofert.
Co oznacza “Przystąp do postępowania”? Co się dzieje w przypadku, gdy po przystąpieniu do postępowania nie złożymy oferty?
Za pomocą przycisku „Przystąp do postępowania” Wykonawca wyraża wstępną chęć udziału w postępowaniu. Przystąpienie do postępowania nie zobowiązuje do złożenia oferty. Po przystąpieniu do postępowania na adres e-mail wskazany na koncie Wykonawcy będą wysyłane wszelkiego rodzaju powiadomienia dotyczące postępowania np. informacja o zamieszczeniu nowych dokumentów przez Zamawiającego.
Nowa strefa Wykonawcy na platformie eZamawiający
Czy w nowym widoku platformy będzie możliwa funkcjonalność podpisywania poza systemem także dla podpisu kwalifikowanego?
Wraz z wprowadzeniem nowej strefy Wykonawcy udostępnimy możliwość podpisania formularza oferty w postępowaniach poza systemem. Po wybraniu odpowiedniej opcji w systemie, będzie możliwość pobrania formularza ofertowego, a następnie podpisania go poza systemem w aplikacji zewnętrznej, w której użytkownicy składają podpisy elektroniczne (aplikacja zależna od dostawcy podpisu elektronicznego), a następnie dodania go do systemu i złożenia oferty w postępowaniu.
Co nam daje szyfrowanie oferty i czy jest konieczne?
Jest to zabezpieczenie, aby nikt oprócz osoby znającej hasło nie miał do niej dostępu przed upływem terminu składania ofert. Szyfrowanie oferty własnym hasłem jest obowiązkowe i zgodne z wymaganiami ustawy PZP.
Czy podpisywanie oferty podpisem kwalifikowanym będzie aktywne tylko wtedy, kiedy Zamawiający będzie tego wymagał?
Tak, podpisywanie formularza oferty z poziomu platformy zależy od konfiguracji postępowania. Postępowanie konfiguruje Zamawiający.
Czy portal pozwoli na wysłanie oferty bez sprawdzenia podpisu?
Jeżeli Zamawiający skonfiguruje postępowanie w oparciu o formularze systemowe i określi wymóg złożenia podpisu elektronicznego to platforma nie umożliwi złożenia oferty bez jej podpisania. Dodatkowo system sprawdza, czy załączniki do oferty są podpisane elektronicznie, ale tylko kiedy Zamawiający będzie wymagał złożenia podpisu.
Jeżeli natomiast Zamawiający skonfiguruje postępowanie w oparciu o formularze własne, to system nie będzie wymagał złożenia podpisu pod ofertą, a jedynie będzie sprawdzał, czy dokumenty są podpisane konfiguracja postępowania zależy tylko od Zamawiającego
Czy system widzi, że dokumenty są podpisane poza platformą?
Nie, system prezentuje jedynie informację, czy dokument jest podpisany, czy nie. Nie prezentuje w jakiej formie – systemowej lub pozasystemowej – został złożony. W nowej wersji strefy wykonawcy można załączyć dokumenty już podpisane lub można je podpisać z poziomu systemu. Forma zależy tylko od Państwa jako Wykonawców.
Czy dokument taki jak dowód wpłaty wadium czy CEiDG również trzeba podpisać podpisem z platformy?
Dla systemu nie ma znaczenia jaki plik Państwo dodają i jaki podpisują z poziomu platformy. To czy trzeba go podpisać zależy od wymagań zamawiającego, a te znajdą Państwo w specyfikacji warunków zamówienia, którymi Państwo powinni się kierować.
Czy platforma przy podpisywaniu dokumentów online dopuszcza więcej niż 1 podpis? Można to zrobić z 2 różnych komputerów? Platforma zapamiętuje etapy podpisywania oferty?
Tak, pod dokumentami można złożyć więcej niż jeden podpis, można tego dokonać z różnych komputerów, z różnych miejsc w kraju. System Zapamiętuje ilość złożonych podpisów. Aby złożyć kolejny podpis należy jedynie potwierdzić dostęp do oferty poprzez podanie hasła.
Czy nadal można składać ofert na formularzu własnym ?
Można, ale tylko jeżeli Zamawiający skonfiguruje postępowanie z wykorzystaniem formularzy własnych. To od Zamawiającego zależy, w jakiej formie przygotuje i opublikuje on postępowanie. Jeżeli Zamawiający przygotuje elektroniczny formularz oferty, to będą Państwo musieli wypełnić ten formularz elektroniczny i podpisać go (jeżeli też zostanie określony taki wymóg).
Czy ktokolwiek po za wykonawcą ma wgląd do przesłanych przez wykonawcę dokumentów przed terminem otwarcia ofert?
Mechanizmy wprowadzone w systemie oraz hasło szyfrowania oferty blokują dostęp innym użytkownikom. Przed otwarciem ofert przez Zamawiającego nikt nie ma dostępu do złożonych ofert oprócz użytkownika składającego ofertę, po poprawnym podaniu hasła odszyfrowującego formularz ofertowy.
Czy Wykonawca będzie widział zadane przez siebie pytanie na kafelku “Wiadomości”?
Tak, Wykonawca po zadaniu pytania będzie je widział w po kliknięciu w kafelek “Wiadomości”. Zarówno w tej sekcji, jak również w sekcji „Informacje ogólne oraz dokumenty zamówienia”, w podsekcji „Odpowiedzi na pytania” widoczne będą udostępnione przez Zamawiającego odpowiedzi publiczne. Odpowiedzi kierowane tylko do konkretnego Wykonawcy będą widoczne jedynie na kafelku “Wiadomości”.