Getting your Trinity Audio player ready...
|
Krajowy Program Odbudowy (KPO) to dla Polski ogromna szansa rozwojowa, wiążąca się z koniecznością wydatkowania setek miliardów złotych w perspektywie do 2030 roku. Jednocześnie, skrócony czas na realizację projektów stawia przed zamawiającymi bezprecedensowe wyzwania. Presja czasu i ogromna skala zadań wymagają fundamentalnej zmiany w podejściu do zamówień publicznych. Odejścia od czysto administracyjnych procedur na rzecz zintegrowanego i efektywnego zarządzania nastawionego na rezultat. Jakie są główne wyzwania KPO w zamówieniach publicznych?
Obejrzyj wideo, w którym Grzegorz Filipowski rozmawia z Małgorzatą Niemiec o tym, jak uniknąć błędów w zamówieniach publicznych z KPO.
Narzędzia optymalizacji procesów w zamówieniach publicznych
Kluczem do sprawnej realizacji projektów z KPO jest optymalizacja procesów zamówieniowych przy wykorzystaniu wszystkich dostępnych instrumentów prawnych. Jednym z najbardziej niedocenianych, a zarazem niezwykle przydatnych narzędzi, są wstępne konsultacje rynkowe. Pozwalają one w zalegalizowany sposób zdobyć wiedzę od wykonawców i ekspertów jeszcze przed ogłoszeniem postępowania, co znacząco skraca późniejsze procedury wyjaśniające i minimalizuje ryzyko błędów w opisie przedmiotu zamówienia.
Inne narzędzia, które także pozytywnie wpływają efektywność procesów, to zebrania informacyjne dla wykonawców w trakcie procedury, które pozwalają na szybkie wyjaśnienie wątpliwości, oraz aktywne informowanie znanych firm o prowadzonych przetargach w celu zwiększenia konkurencyjności. Istotne jest także roztropne korzystanie z możliwości podziału zamówienia na części, gdzie priorytetem musi pozostać jakość końcowego produktu, a nie tylko chęć zwiększenia liczby ofert.
KPO w zamówieniach publicznych – wyzwania w zarządzaniu ludźmi
Skuteczna realizacja projektów KPO w zamówieniach publicznych wymaga rewolucji w zarządzaniu zespołami. Kluczowa jest integracja wszystkich uczestników procesu – od osób opisujących przedmiot zamówienia, przez działy prawne, po przyszłych użytkowników umów. Tradycyjny model, gdzie zespół zamówieniowy otrzymuje wniosek, proceduje postępowanie i oddaje wynik, jest niewystarczający w obliczu obecnych wyzwań.
Najważniejsze kompetencje, które należy rozwijać to przede wszystkim decyzyjność. Deficyt czasowy wymaga sprawnego podejmowania decyzji i usprawnienia wewnętrznych procedur akceptacji. Równie istotna jest otwartość na nowe kompetencje i ciągłe dostosowywanie się do zmieniających się warunków. Zarządzający w jednostkach publicznych muszą traktować zespoły zamówieniowe jako strategiczne i nie oszczędzać na ich rozwoju, nawet kosztem zmniejszenia zasobów w innych obszarach.
Krajowy Plan Odbudowy to test sprawności dla całego sektora publicznego. Skuteczne wykorzystanie tych środków będzie możliwe tylko dzięki głębokiej zmianie kultury organizacyjnej. Wykorzystanie pełnego potencjału narzędzi prawnych, integracja i rozwój kompetencji zespołów oraz budowanie partnerskich relacji z rynkiem to fundamenty, które pozwolą Polsce w pełni skorzystać z szansy, jaką dają środki unijne.
Jak przygotować dokumentację zamówienia szybciej i bez błędów? Sprawdź, jak pomaga aiZAM