Czym są zamówienia in-house?
In-house to określenie na zamówienie udzielane przez podmiot publiczny wykonawcy, który jest z nim powiązany. Służy ułatwieniu współpracy publiczno – publicznej i może być użyte, gdy strona publiczna ma możliwość wykonania zamówienia własnymi zasobami. Zamówienia in-house są najpopularniejsze w sektorze samorządowym. Szacuje się, że aż 96% zamówień wewnętrznych jest zasługą szeroko pojmowanego samorządu [1].
- Szczegółowe regulacje udzielania zamówień wewnętrznych przewidziane zostały w art. 214 ust. 4 pkt 11–14 nowego PZP.
- Nowe regulacje dotyczące podwykonawstwa w zamówieniu wewnętrznym.
- Nowością jest procedura kontroli z art. 444 nowego PZP.
Nowe PZP [2] nie wprowadza rewolucji w zasadach udzielania zamówień in-house. Prawodawca postawił na doprecyzowanie przesłanek skorzystania z trybu z wolnej ręki, w tym poprzez wyniesienie do rangi przepisu prawa pewnych postulatów, które pojawiały się w doktrynie i opiniach Urzędu Zamówień Publicznych.
Nową konstrukcją jest zakaz zawarcia umowy lub nakaz jej rozwiązania, wynikający z art. 444 nowego PZP. Szczególnego zwrócenia uwagi wymagają przy tym nowe regulacje dotyczące podwykonawstwa w zamówieniu wewnętrznym.
Szczegółowe regulacje udzielania zamówień wewnętrznych przewidziane zostały w art. 214 ust. 4 pkt 11–14 nowego PZP.
Obowiązek weryfikacji i notyfikacji
Nowe PZP wprowadza zasadę, że przesłanki skorzystania z trybu będą musiały być spełnione przez cały okres trwania umowy zawartej na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11–14. Mówi o tym wprost art. 214 ust. 4 nowego PZP.
Dodatkowo zamawiający będzie zobowiązany corocznie publikować w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o tym, że w dalszym ciągu są spełnione przesłanki do zastosowania (czyli w tym przypadku kontynuowania) trybu zamówienia z wolnej ręki do umowy zawartej na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11–14 nowego PZP.
Zakaz podwykonawstwa
Doniosłą zmianę wnosi art. 214 ust. 9 nowego PZP. Zgodnie z nim wykonawca, któremu udzielono zamówienia na podstawie ust. 1 pkt 11–13, nie może powierzyć podwykonawcy wykonania części zamówienia dotyczącej głównego przedmiotu zamówienia. Regulacja ta ma zastosowanie niezależnie od rodzaju zamówienia (dostawy, usługi lub roboty budowlane) i sektora działalności.
Kontrola in-house
Nowością jest procedura kontroli z art. 444 nowego PZP. Zgodnie z tym artykułem organ sprawujący nadzór finansowy nad zamawiającym może zakazać zawarcia umowy na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 11–14 nowego PZP, przy czym zakaz może być:
- tymczasowy – gdy organ poweźmie wątpliwości co do prawidłowości zastosowania trybu (zakaz może zostać wydany na czas wyjaśnienia sprawy, ale nie dłużej niż na 21 dni);
- definitywny – gdy organ stwierdzi, że nie zachodzą podstawy do zastosowania trybu (czyli przestanie mieć wątpliwości, ale poweźmie przekonanie, że nie zachodzi podstawa do zastosowania in-house).
[1]. Urząd Zamówień Publicznych, Sprawozdanie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2019 r., Warszawa 2019, str. 35–36.
[2] Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019, ze zm.).

Materiał Partnerski
Kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
www.traple.pl