Open Innovation* – „otwarta innowacja” może zostać wprowadzona na każdym etapie tworzenia wartości w organizacji: od etapu tworzenia konceptu nowego produktu, po optymalizację każdego procesu. Jednak nadal 85% innowacji w firmach pochodzi od inicjatyw zapoczątkowanych wewnątrz firmy przez jej menedżerów.
Projekty Open Innovation z dostawcą często nie przynoszą zamierzonych efektów. Z badań Alliance Management Group wynika, że ponad 70% działań wykraczających ponad standardowe relacje kupiec-sprzedawca kończy się niepowodzeniem. Najczęściej niepowodzenia w ramach Open Innovation związane są z brakiem świadomości ilości wysiłku i niezbędnego czasu, jaki trzeba poświęcić na wypracowanie strategii działania i utrzymanie platformy współpracy w celu stworzenia nowej wartości. Firmy, które z sukcesem, od wielu lat pracują w zakresie Open Innovation to między innymi: P&G, InnoCentive, Unilever, Mars, SAP, Kellogg’s, Unilever, Intel, Vodafone, IBM, Mondelez International (Kraft Foods). Większość z liderów w dziedzinie działań „otwartej innowacji” korzysta z modelu Want/Find/Get/Manage (WFGM), stworzonego przez Dr. Gene Slowinski z Alliance Management Group (AMG).
Na co więc zwracać uwagę w projekcie Open Innovation, aby odniósł on sukces?
1. Czy wiesz, czego chcesz ?
Wytłumacz problem, określ cel
Kluczowe do wprowadzenia udanego programu Open Innovation jest dokładne określenie i zdefiniowanie problemu, jaki chcemy rozwiązać w organizacji oraz celu, jaki chcemy osiągnąć. Kluczem do innowacji jest znalezienie obszaru w naszym biznesie, w którego rozwój mogą zaangażować się nie tylko nasi pracownicy, ale także partnerzy biznesowi.
Pomogą w tym odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jakie są niezaspokojone potrzeby naszych klientów?
- Co nasza firma powinna zaoferować, aby jeszcze bardziej odpowiedzieć na potrzeby klientów?
- Czy możemy to osiągnąć tylko własnymi zasobami?
- Gdzie w naszej organizacji możemy wykorzystać Open Innovation?
- Jaką pomoc chcemy uzyskać od partnerów zewnętrznych i dlaczego nie jesteśmy w stanie korzystać tylko z własnych zasobów?
- Kogo zaprosić do współpracy – tylko dostawców, czy może także klientów?
- Jak będzie wyglądała sieć współpracy i wymiany informacji z partnerami spoza naszej firmy?
2. Zdefiniuj możliwości, nie rozwiązanie
Znajdź niezbędne zasoby
Jeśli uznamy, że w naszej organizacji nie mamy odpowiednich zasobów, kompetencji czy narzędzi, aby stworzyć innowacje w określonym zakresie, zwracamy się z zapytaniem na rynek. W tym momencie często zespół ds. innowacji popełnia błąd i skupia się na intuicyjnym opisie tego, jak powinno dokładnie wyglądać rozwiązanie, zamiast najpierw jasno określić: jaką wartość chcemy stworzyć, czego oczekujemy i jak się tą wartością podzielimy w przyszłości z naszymi partnerami. Kupcy w zespole często po prostu składają zapytanie o innowacje – bez zdefiniowania, co właściwie innowacja oznacza dla ich działalności, a konkretnie jakiego typu innowacji oczekują od partnerów. Przy tym należy pamiętać, że każde działanie w ramach Open Innovation musi mieć charakter bilateralny. Nasza organizacja poszukuje najlepszego partnera w innowacji, a dostawca myśli o korzyściach dla siebie. Zachętą dla dostawców mogą być wymierne korzyści z wprowadzenia innowacji np. obniżenie kosztów produkcji; budowa wizerunku i zaangażowanie w działania w ramach CSR; prestiż i uczestnictwo w produkcji nowatorskiego rozwiązania.
3. Zaplanuj sieć współpracy
Kluczowe jest ustalenie, jak będziemy planować wspólne działania z partnerami w ramach Open Innovation. Zanim to zrobimy, musimy wypracować standardy współpracy w ramach innowacji w swojej organizacji. Należy uzgodnić to ze wszystkimi biorącymi udział w przedsięwzięciu oddziałami, aby współpraca była sprawna i bezproblemowa. Następnie przechodzimy do komunikacji ze środowiskiem zewnętrznym i tak samo tutaj, należy zbudować sieć procesów, narzędzi, aby dyskusje mogły przebiegać owocnie. Bardzo istotne jest wypracowanie reguł komunikacji, które będą oparte na zasadzie win-win.
4. Inicjuj, buduj, utrzymuj
Stwórz platformę dla dyskusji
Każdy z partnerów w Open Innovation powinien dokładnie wiedzieć, jakiego rodzaje informacje będą przetwarzane, kto robi co i jak będzie prowadzony dialog. Badanie przeprowadzone przez the European School of Management and Technology Berlin (ESMT) wskazuje na trzy kluczowe zasady, którymi powinny się kierować firmy, chcące wprowadzić w życie pomysły powstałe w ramach Open Innovation:
- Zabiegaj o zaangażowanie – zamiast czekać na sugestie, firma powinna inicjować dyskusje, zgodnie z wypracowanymi wewnątrz standardami.
- Reaguj na sugestie – firma powinna aktywnie reagować na sugestie dostawców. Taka postawa pokazuje, że ich komentarze są dla nas ważne i bierzemy je pod uwagę. Badania wskazują, że szczególnie jest to istotne dla nowych osób w procesie Open Innovation. Jasno powinniśmy określić, co dzieje się z sugestiami, które dostajemy spoza organizacji.
- Bądź katalizatorem – niech działania firmy generują dyskusję. Firmy powinny skupiać szczególną uwagę na nowych partnerach oraz na wczesnych etapach budowy platformy Open Innovation, a następnie pielęgnować forum, czyli kontynuować proces od momentu pozyskiwania sugestii, przez analizę, po odpowiedzi.
***
W praktyce, jak pokazują badania to właśnie brak szczegółowego opisu problemu i możliwości oraz proaktywnej i reaktywnej postawy w komunikacji z dostawcami sprawia, że firmy nie wykorzystują potencjału Open Innovation.
***
* głównym punktem projektów w ramach Open Innovation „otwartej innowacji” jest sięganie po zasoby zewnętrzne w procesie tworzenia innowacji w firmie
Ciekawe projekty Open Innovation:
- MARS – http://innovatewithmars.com/
- Unilever – http://www.unilever.com/innovation/collaborating-with-unilever/open-innovation/
Żródła:
- Good practices in Open Innovation, http://www.iriweb.org/Public_Site/RTM/free/Good_Practices_in_Open_Innovation.aspx
- How to develop Open Innovation with suppliers? IHF Group Purchasing Chapter Dialogue Exchange Meeting, November 29th 2012, Geneva, Switzerland
- http://blog.oldstlabs.com/open-innovation-with-suppliers-focus-on-your-wants/