Często jako młodzi pracownicy poszukujemy swojego miejsca w organizacji, zmieniamy stanowiska pracy, szukamy rozwoju własnych kompetencji, które zwiększą naszą atrakcyjność na rynku pracy. Dlatego tak istotne jest zbadanie przyszłego miejsca pracy w kontekście potencjału własnego rozwoju oraz warunków, w jakich będzie przebiegał rozwój naszych kompetencji. Oczywiście jest to perspektywa pracownika, jednak nie zapominajmy, że nasze zatrudnienie u pracodawcy ma zaspakajać również oczekiwania i cele pracodawcy. Warto więc umieć wyważyć obie perspektywy i racjonalnie budować nasze relacje z pracodawcą. W ramach naszego nowego cyklu „Kariera w zakupach”, przygotowaliśmy zestaw pytań, które warto zadać przyszłemu szefowi.
Czy kariera w zakupach ma przyszłość?
Logistyka zaopatrzenia w przeszłości była postrzegana jako proste, nie wymagające specjalnych kompetencji zajęcie. Rola kupca bardzo często była postrzegana jako działanie usługowe i operacyjne dla firmy, bez specjalnego znaczenia dla działania całej organizacji. To się jednak w ostatnich latach mocno zmieniło. Rosnąca konkurencja na rynku w wielu obszarach działań biznesowych wykazała, że ten obszar ma kluczowe znaczenie dla efektywności prowadzonego biznesu. Co więcej, w modelach zarządzania przedsiębiorstw określono logistykę zaopatrzenia, jako kluczowy element strategii konkurencyjności i efektywność kosztowej przedsiębiorstwa.
Czy można zatem uznać, że rola i znaczenie kupca w naszych firmach ma przyszłość?
Tak!
Jeśli rozważasz swój rozwój zawodowy w obszarze zakupów, a szerzej logistyki zaopatrzenia, warto na etapie rozmowy kwalifikacyjnej być nie tylko pytanym, ale również korzystać z możliwości zadawania pytań.
Zadbaj o swój rozwój zawodowy w obszarze logistyki zaopatrzenia
O co warto i należy pytać?
Może w pierwszej kolejności warto wskazać dlaczego warto i należy pytać.
W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej istotne jest pokazanie naszej aktywności, zainteresowania zagadnieniem. Zakres zadawanych pytań powinien wskazywać pośrednio na naszą dojrzałości zawodową, znajomość warsztatu kupca, a także świadomość, jakich warunków pracy oczekuje rekrutowany. Zadawane pytania, jeśli dotyczą warunków i organizacji pracy oraz zakresu odpowiedzialności, świadczą o profesjonalizmie kandydata, w przeciwieństwie do skupiania się jedynie na aspektach wysokości wynagrodzenia czy premiowania pracy. To oczywiście są istotne zagadnienia, jednak należy zadbać o ich dobrą proporcję.
Kariera w zakupach – pytania, które warto zdać podczas rekrutacji na stanowisko kupca
Rozpoznanie naszego przyszłego miejsca pracy warto zacząć od takich pytań jak:
1. Ilu kupców liczy dział zakupów?
Liczebność zespołu Kupców wskazuje skalę prowadzonego biznesu. Mały zespół zakupowy zazwyczaj odpowiedna za pełny zakres asortymentowy, z reguły brak jest specjalizacji asortymentowej, potencjalnie wszyscy zajmują się każdym asortymentem zakupowym.
2. Jak wygląda podział pracy i obowiązków, czy obowiązuje specjalizacja branżowa w zespole kupców?
Pytanie wprost naprowadza nas na formę organizacji pracy w zespole. Jesteśmy w stanie ocenić, czy taka forma organizacji pracy jest dla nas optymalna z punktu widzenia własnego rozwoju bądź specjalizacji branżowej.
To pytanie i poprzednie są niezwykle istotne w kontekście planowanej kariery w zakupach. Obecność lub brak specjalizacji asortymentowej mogą być zarówno zaletą, jak i wadą – wszystko zależy od planów i oczekiwać konkretnej osoby.
3. Jakie działania i obowiązki są przypisane do stanowiska kupca?
Odpowiedz jednoznacznie określa wymagane działania oraz obowiązali. Możemy ocenić, czy stanowisko pracy ma charakter czysto operacyjny, czy strategiczny i w części operacyjny. Ta informacja jest cenna z punktu widzenia naszych oczekiwań, co do własnej ścieżki rozwoju w obszarze zakupowym.
4. Z jakich narzędzi korzysta kupiec w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w procesie zakupowym?
Informacja bardzo istotna ze względu na ocenę warunków i miejsca pracy oraz fakt czy możemy liczyć oraz w jakim stopniu na automatyzację przetwarzania dokumentów.
W kontekście własnej odpowiedzialności zawodowej, warto zapytać także o takie zagadnienia jak:
5. Jaki asortyment zakupowy zostanie przypisany
Pytanie o asortyment jaki zostanie Ci powierzony jest istotne w kontekście posiadanego doświadczenia i wiedzy o rynku dostaw, jak również znajomości cech jakościowych i użytkowych kupowanych asortymentów. Wiedza o asortymencie jest bardzo przydatna nie tylko w kontaktach z klientem wewnętrznym, ale także i dostawcami.
6. Kto jest głównym odbiorcą kupowanego asortymentu oraz jakie jest znaczenie tego asortymentu dla biznesu firmy?
Obejmując odpowiedzialność za zakupy określonych asortymentów musimy wiedzieć jakie ten asortyment ma znaczenie dla firmy, czy jest to asortyment z grupy strategicznych czy pomocniczych a może tzw. „wąskiego gardła”. Asortyment i jego istotność dla biznesu determinuje ryzyka zakupowe z jakimi przyjdzie się zmierzyć.
7. Jaki budżet wydatkowy stoi za tym asortymentem w skali roku?
Wartość budżetu wydatkowego za jaki będziesz odpowiadał ma znaczenie w połączeniu z ilością pojedynczych pozycji zakupowych, z nich wynika rozdrobnienie lub nie prowadzonych transakcji zakupowych, oraz oczekiwania co do efektywności negocjacyjnej z dostawcami. Im wyższe budżety tym wyższe oczekiwania oszczędnościowe w zakupach.
8. Czy są planowane szkolenia dla pracowników działu zakupów?
Pytając o dostępne programy i plany szkoleń warto zorientować się czy firma ma tradycję poważnie traktuje rozwój zawodowy swoich pracowników w wielu obszarach wzbogacając ich kompetencje zawodowe. Brak czytelnych deklaracji ze strony szefa działu zakupów świadczy o tym że brak w tym zakresie dobrych standardów rozwoju kadry.
Oczywiście przytoczone pytania nie wyczerpują pełnego zakresu tematyki, o którą warto pytać swoich przyszłych pracodawców. Niemniej wskazujemy te istotne, podkreślając ich znaczenie dla zbudowania obiektywnej oceny potencjalnego, przyszłego miejsca pracy.
Na koniec możemy jeszcze tylko dodać, że kariera w zakupach jest naprawdę super! 😊
Czytaj także:
Henryk Tylkowski
Doświadczony trener i doradca w zakresie optymalizacji procesów produkcji, zarządzania portfolio dostawców oraz strategicznego zarządzania zakupami w branżach mechaniczna, elektroniczna, elektroenergetyczna i telekomunikacyjna. Posiada ekspercką wiedzę w takich obszarach jak: - Zarządzanie zmianą w zakupach strategicznych - Modelowanie procesów biznesowych z zastosowaniem narzędzi wsparcia IT - Optymalizacja i organizacja procesów technologicznych w skali produkcji prototypowej jednostkowej oraz masowej - Automatyzacja oraz optymalizacja procesów produkcji masowej - Wdrażanie systemów jakości ISO 9000