Zakończyliśmy pierwszy cykl otwartych spotkań edukacyjnych w obszarze procesów zakupowych oraz Purchase to Pay (P2P). Trzynaście spotkań, ponad półtora tysiąca słuchaczy. Dziękujemy i zapraszamy do zapoznania się z materiałami z trzynastu spotkań naszej Akademii.
Zobacz materiały z Akademii Zakupowej
- PROCES ZAKUPOWY DZIŚ I JUTRO
- PROJEKT TRANSFORMACJI CYFROWEJ W ZAKUPACH – JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ
- ROLA DZIAŁU ZAKUPÓW – ewolucja funkcji zakupów, modele organizacji zakupów
- NARZĘDZIA WSPARCIA ZAKUPÓW strategicznych i operacyjnych
- ANALIZA POTRZEB ZAKUPOWYCH jako element budowy strategii zakupu
- ZARZĄDZANIE BAZĄ DOSTAWCÓW – kwalifikacja i ocena dostawcy
- Podstawowe elementy budowy STRATEGII OBSZARU ZAKUPÓW, bez których zakupy to tylko funkcja wspierająca
- KATEGORYZACJA ZAKUPOWA jako podstawa strategicznego zarządzania zakupami
- TCO w praktyce – jak przygotować organizację do wdrożenia TCO
- Organizacja Zakupowa – projekty transformacji zakupów
- e-Procurement, e-katalogi – jako narzędzie automatyzacji zakupów operacyjnych
- e-faktura – jak zorganizować zarządzanie procesem rozliczeń zakupów
PROCES ZAKUPOWY DZIŚ I JUTRO
Cykl spotkań w ramach Akademii Zakupowej Marketplanet został zainaugurowany rozmową dotyczącą procesów zakupowych i możliwości wykorzystania działań w ramach poszczególnych elementów procesów w nowej rzeczywistości.
- Dyskutowaliśmy o roli zakupów w organizacji i ich efektywności;
- Opowiadaliśmy o zamkniętym cyklu zakupowym i narzędziach.
PROJEKT TRANSFORMACJI CYFROWEJ W ZAKUPACH – JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ
Podczas drugiego spotkania Akademii opowiadaliśmy o tym czym jest transformacja cyfrowa w zakupach.
- Jak sprawdzić czy Twój proces zakupowy jest gotowy na zmiany?
- Czy można procesy przenieść 1:1 do świata cyfrowego?
- Jak przygotować się do transformacji, od czego zacząć?
ROLA DZIAŁU ZAKUPÓW – ewolucja funkcji zakupów, modele organizacji zakupów
W trakcie kolejnego spotkania Akademii odnieśliśmy się do roli, jaką powinny pełnić w organizacjach działy zakupów.
- Wskazaliśmy jak zbadać obecny stan rozwoju naszej organizacji zakupów;
- Opowiedzieliśmy jakie modele organizacji funkcjonują oraz jak praktycznie podejść do zmian w obszarze organizacji zakupowej.
NARZĘDZIA WSPARCIA ZAKUPÓW strategicznych i operacyjnych
Podczas czwartego spotkania Akademii:
- Omówiliśmy wybrane metody i techniki realizacji procesów strategicznych i operacyjnych;
- Przedstawiliśmy przykłady zastosowania;
- Pokazaliśmy jak narzędzia informatyczne mogą wspierać poszczególne obszary.
ANALIZA POTRZEB ZAKUPOWYCH jako element budowy strategii zakupu
W trakcie piątego spotkania Akademii opowiedzieliśmy jak:
- Przeprowadzić analizę potrzeb;
- Angażować poszczególnych interesariuszy w organizacji (mapa interesariuszy);
- Definiować wymagania, aby zapewnić konkurencyjność ofert – właściwie zwymiarować wymagania i przedstawić je w formie specyfikacji/treści zapytania.
ZARZĄDZANIE BAZĄ DOSTAWCÓW – kwalifikacja i ocena dostawcy
Podczas tego spotkania przedstawiliśmy:
- W jaki sposób dokonać analizy rynku dostawców i ocenić jego konkurencyjność;
- Jak realnie zbadać naszą pozycję jako kupującego z perspektywy dostawcy;
- Czym jest kwalifikacja dostawców i jakich aspektów powinna dotyczyć;
- Dlaczego warto prowadzić ocenę dostawcy w kontekście realizowanego kontraktu
i dostaw.
Podstawowe elementy budowy STRATEGII OBSZARU ZAKUPÓW, bez których zakupy to tylko funkcja wspierająca
Podczas siódmego spotkania omawialiśmy:
- Czym jest strategia zakupów i jakie są jej stałe elementy;
- Dlaczego powinniśmy różnicować stopień zaawansowania strategii;
- Czym jest profilowanie strategii oraz na czym powinno się opierać;
- Czy strategia w zakupach nie jest określeniem na wyrost.
KATEGORYZACJA ZAKUPOWA jako podstawa strategicznego zarządzania zakupami
W trakcie ósmego spotkania opowiadaliśmy:
- Czym są kategorie asortymentowe i dlaczego stanowią istotną bazę zarządzania zakupami;
- W jaki sposób kategorie zakupowe wspierają nas w budowaniu strategii zakupowych;
- Na jakie czynniki zwrócić uwagę budując system kategoryzacji.
TCO w praktyce – jak przygotować organizację do wdrożenia TCO
Podczas dziewiątego spotkania Akademii Zakupowej Marketplanet poruszyliśmy kwestie związane z TCO – całkowitym kosztem posiadania:
- TCO jako metoda analizy całkowitych kosztów nabycia i posiadania danego dobra, usługi, realizacji projektu;
- TCO – dlaczego warto wdrożyć, korzyści i elementy wdrożenia;
- Stosowanie metodyki TCO jako elementu racjonalizacji podejmowanych decyzji zakupowych, poszerzania wiedzy o asortymencie.
KONKURS
Podczas tego spotkania ogłosiliśmy konkurs!
Sprawdź swoją wiedzę i WYGRAJ diagnozę organizacji zakupowej w 6 obszarach.
Spośród wszystkich Uczestników dziewiątego spotkania Akademii Zakupowej Marketplanet biorących udział w konkursie, wylosowane zostaną 3 osoby (firmy), którym zaproponujemy nieodpłatną usługę.
(więcej informacji tutaj: https://pi.marketplanet.pl/?p=3617).
Wystarczyło być z nami w czwartek, 9 lipca o g. 11:00 i odpowiedzieć poprawnie na kilka pytań z zakresu naszej Akademii. Rozstrzygnięcie konkursu już 16 lipca o g.11:00, podczas 10. spotkania Akademii.
Organizacja Zakupowa – projekty transformacji zakupów
Tym razem, podczas dziesiątego spotkania Akademii Zakupowej Marketplanet wspólnie dyskutowaliśmy o:
- Znaczeniu pozycji organizacji zakupowej w firmie i jej przywództwie w kreowaniu wartości dodanej w biznesie;
- Sposobach oceny stanu dojrzałości naszej organizacji zakupowej;
- Wyznaczaniu kierunków zmian w poszczególnych obszarach działań zakupowych;
- Przykładach transformacji organizacji zakupowej.
e-Procurement, e-katalogi – jako narzędzie automatyzacji zakupów operacyjnych
Podczas jedenastego spotkania Akademii Zakupowej Marketplanet:
- Opowiedzieliśmy czym jest e-procurement w praktyce operacyjnych działań zakupowych w organizacji;
- Wskazaliśmy jakie korzyści biznesowe czerpie organizacja z szerokiej implementacji e-procurementu w firmie;
- POKAZALIŚMY e-katalog – co może być źródłem kontentu katalogowego w praktyce, jakie cele realizujemy wykorzystując go do opracowywania zapotrzebowań i zamówień;
- Przedstawiliśmy w jaki sposób e-katalog wspiera standaryzację kupowanych asortymentów w firmie;
- Podzieliliśmy się przykładami i doświadczeniem z użytkowania e-procurementu w dużej organizacji.
Skuteczne zarządzanie kontraktami
Podczas dwunastego spotkania opowiedzieliśmy, a także pokazaliśmy:
- Jakie funkcje pełni moduł umów w zakresach: pracy nad dokumentem, zbierania opinii oraz akceptacji uzgodnionej treści
- Jak zarządzać publikacją zawartości kontraktu dla organizacji, jak monitorować kluczowe parametry umowy podczas jej obowiązywania oraz limit wykorzystania
- W jaki sposób moduł umów wspiera sterowanie parametrami zawieranych transakcji zakupowych w tle bez udziału operatora.
e-faktura – jak zorganizować zarządzanie procesem rozliczeń zakupów
Podczas ostatniego spotkania pierwszego cyku Akademii przedstawiliśmy:
- Dlaczego warto prowadzić wczesną dekretację księgową zamówień w kontekście uproszczenia przetwarzania faktur,
- Jak wygląda kompletny ekosystem rozwiązań e-Procurement: e-Zapotrzebowanie, e-Zamówienie, e-Potwierdzenie dostawy, e-Faktura,
- Jak podnieść szybkość i efektywność obiegu dokumentów z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych,
- Jakie korzyści i oszczędności generuje elektroniczna komunikacja z dostawcami.
Nie zabrakło też:
- 👉 Live demo rozwiązań Marketplanet w zakresie rozliczania faktur.
Już teraz serdecznie zapraszamy na kolejny cykl Akademii w nowej formule.
► Dzielimy się z Państwem na bieżąco naszą wiedzą i doświadczeniem w obszarze zakupów – dlatego też zachęcamy do potwierdzenia danych do pozostania z nami w kontakcie, jak również wysłania zaproszenia na kolejny cykl Akademii: potwierdź dane