KONKURS DLA UCZESTNIKÓW AKADEMII ZAKUPOWEJ MARKETPLANET
„…wiedziałem, że zakupy to ważny obszar działalności mojej firmy. Jeszcze kilka miesięcy temu planowaliśmy w dłuższej perspektywie przegląd samego procesu oraz jego pełną automatyzacje. Dzisiaj w „po-covidowej rzeczywistości” wiele się zmieniło, wiem, że jest to obszar strategiczny! Wymagający natychmiastowych decyzji. Obszar, w którym odpowiednio przygotowane dźwignie decyzji i wsparcia, pozwolą przetrwać firmie, którą jako prezes zarządzam…”
/Prezes firmy w sektorze finanse i bankowość/
Powyższy komentarz to jedna z wielu wypowiedzi, refleksji z którymi się spotykamy w ostatnich tygodniach w czasie spotkań z naszymi Klientami.
Na temat roli funkcji zakupowej oraz sprzedażowej w kontekście zwiększania wartości firmy, jej rentowności, zwiększania przewagi konkurencyjnej, etc. napisano i powiedziano już wiele (także podczas Akademii Zakupowej Marketplanet).
Jednak z perspektywy ostatnich kilku miesięcy (czas pandemii) większość klasycznych modeli biznesowych musiało ulec redefinicji.
Funkcja sprzedażowa
W kontekście sprzedaży B2B od lat wiodący model sprzedaży bezpośredniej w swojej organicznej formule praktycznie zaniknął (spotkania handlowe f2f, budowanie relacji z partnerami biznesowymi, prezentacje produktu, wizyty referencyjne „on site”, etc.).
Funkcja sprzedażowa konfrontuje się obecnie z potrzebą poważnej rekonstrukcji kanałów dotarcia do Klientów oraz partnerów sieci handlowych (dystrybucji). Temat z pewnością jest i będzie szeroko dyskutowany w świecie biznesu.
Funkcja zakupowa
Silna turbulencja rynkowa będąca wynikiem pandemii, dotknęła również pozostałe funkcje biznesowe w tym funkcję zakupową, która w „odwiecznej walce” ze sprzedażą o prymat w budowaniu wartości firmy, zdecydowanie święci triumfy.
Jednak nie o konkurowanie funkcji biznesowych, wyścig i ważność tutaj idzie, tylko o utrzymanie miejsc pracy, rentowność firm i dalszy ich rozwój.
O wadze i roli funkcji zakupowej mówimy w Marketplanet od 20 lat. Pomagamy firmom wdrażać i rozwijać narzędzia wsparcia w procesach zakupowych z uwzględnieniem całego spektrum wartości i wyzwań przed którymi stoją nasi Klienci.
W obliczu ostatnich miesięcy znacznie częściej koncentrujemy się na takich obszarach jak zapewnienie ciągłości dostaw, poszukiwanie nowych ich źródeł, substytucja, elektroniczna komunikacja z rynkiem dostaw, TCO umów zakupowych.
Powyższe wyzwania, jak wskazuje na to przytoczony na początku cytat z wypowiedzi jednego z prezesów firmy z sektora finanse i bankowość, wymusiły w przedsiębiorstwach konieczność ponownego przyjrzenia się funkcji zakupowej (bywa, że pierwszego).
Marketplanet wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom uruchamia produkt doradczy, którego celem jest szybka diagnoza obecnego stanu organizacji zakupowej.
W ogólnych założeniach oferta obejmuje 2-dniową analizę w 6 kluczowych obszarach funkcji zakupowej.
Szybka diagnoza będzie oparta o zebrane dane w ramach prowadzonych warsztatów z przedstawicielami poszczególnych obszarów. Pozyskane informacje posłużą w ramach analizy dla wskazania luk procesowych i organizacyjnych, które w konsekwencji mogą posłużyć jako potencjalne dźwignie dla poprawy efektywności.
Poniżej wskazujemy Istotne obszary analizy procesu zakupowego, ze wskazaniem kluczowych obszarów z punktu widzenia poszukiwania potencjału poprawy efektywności zakupów:
Obszary analizy procesu zakupowego
- Poziom dostosowania struktury
- Przebieg procesów zakupowych
- Jakość procedur
- Wolumen zakupów i kluczowe kategorie
- Zarządzanie bazą dostawców
- Wsparcie zakupów narzędziami IT
Produkty usługi
- ANALIZA istotnych luk w kontekście badanych obszarów:
- Mapa potrzeb zawierająca potencjał poprawy efektywności kosztowej i / lub organizacyjnej.
Analiza będzie zestawieniem zakresów działań z przypisaniem ich istotności dla potencjalnych zmian i rekomendacji.
- Mapa potrzeb zawierająca potencjał poprawy efektywności kosztowej i / lub organizacyjnej.
- REKOMENDACJE zmian dla poprawy efektywności, w tym m.in.:
- Rekomendacje wskazujące korzyści synergii,
- Szacowania efektów organizacyjnych i kosztowych wynikających z realizacji rekomendacji.
Rekomendacje zostaną również wsparte szacunkiem potencjału korzyści w relacji do skali przetwarzanego strumienia dokumentów oraz wymiaru wartości zawieranych transakcji zakupu.
- PLAN DZIAŁAŃ dla wdrożenia zmian
- Ramowy harmonogram wdrażania rekomendacji ze wskazaniem na kolejność ich implementacji.
- Ramowy harmonogram wdrażania rekomendacji ze wskazaniem na kolejność ich implementacji.
Konkurs dla uczestników Akademii Zakupowej!
“Diagnoza organizacji zakupowej w 6 obszarach“
Spośród wszystkich Uczestników dziewiątego spotkania Akademii Zakupowej Marketplanet biorących udział w konkursie, wylosowane zostaną 3 osoby (firmy), którym zaproponujemy nieodpłatną usługę.
Wystarczy być z nami w czwartek, 9 lipca o g. 11:00 i odpowiedzieć na kilka pytań, których zakres nie wychodzi poza materiał naszej Akademii.
🙂 Podpowiedź: nagrania z dotychczasowych spotkań Akademii oraz link do rejestracji na dziewiąte spotkanie znajdują się tu: Akademia Zakupowa Marketplanet
Jeżeli stoicie Państwo przed wyzwaniami, o których mowa w powyższym artykule napiszcie do mnie na adres [email protected]
Adam Jonczyk MBA
Partner Marketplanet
Coach ACC ICF