Kolejny odcinek Akademii e-Zakupów dotyczył możliwości e-Commerce w obszarze zakupów. Nasi eksperci rozmawiali o tym doborze kanałów zakupowych, relacji między branżą a e-Commerce B2B, a także o obawach związanych z tym kanałem zakupów i sposobach eliminacji tych ograniczeń.
Z webinaru dowiesz się:
- jak dobrać kanały zakupowe
- dlaczego firmy rezygnują z kanałów e-Commerce B2B
- jakie możliwości daje e-Commerce B2B
- jak wykorzystać e-Commerce B2B w swojej firmie
Nagranie jest dostępne na naszym kanale YouTube:
E-Commerce B2B jako nowy kanał zakupowy w firmie
Kanał zakupowy jest terminem z logistyki zakupów. Oznacza jeden ze scenariuszy realizacji procesu zakupowego, zależny od sposobu realizacji funkcji biznesowych[i]. Nowych kanałów zakupowych poszukuje się np. aby skrócić czas reakcji na zgłaszane potrzeby zakupowe, podnieść ich wydajność, szybkość lub mobilność.
E-Commerce B2B to w dużym uproszczeniu zakupy online, oparte na komunikacji elektronicznej i realizowane z pomocą narzędzi wykorzystujących technologie Internetowe. Brzmi bardzo zwyczajnie, jednak jak się okazuje nie dla wszystkich. O ile w życiu prywatnych kupujemy online już dość długo i nie jest to uważane za coś nowego, to w sferze biznesowej zakupy internetowe zyskały dopiero w okresie pandemii, która niejako je wymusiła. Ta zmiana zwyczajów z nami pozostała i obecnie kanał e-Commerce B2B jest wybierany coraz częściej przez kupujących.
Obawy związane z e-Commerce B2B i jak na nie odpowiadać
W badaniu przeprowadzonym przez Marketplanet w 2022 roku wskazano, dlaczego przedsiębiorcy nie wykorzystują możliwości e-Commerce B2B w zakupach firmowych. Głównymi powodami były:
- Brak precyzyjnego opisu produktów (27% ankietowanych),
- Nieposiadanie firmowej karty kredytowej (23% ankietowanych),
- Zbyt wiele czasu potrzebnego na wyszukiwanie przedmiotu zakupu (23% ankietowanych).
O ile na brak karty płatniczej nie mamy wpływu, to dostawcy bardzo łatwo mogą zniwelować pierwszą i trzecią z wymienionych barier, ponieważ wprost wynikają one z ich działań. Pomocą dla sprzedających są profesjonalne rozwiązania typu marketplace, w których o optymalizację wyszukiwarki dba dostawca, który wspiera także łatwość i precyzję opisu produktów.
Przykładem rozwiązania, które ułatwia sprzedawanie i kupowanie są eKatalogi OnePlace.
Więcej na temat tego jak kupują i sprzedają polskie firmy dowiesz się z naszego raportu “Rynek e-commerce B2B w Polsce. Jak kupują i sprzedają firmy w Polsce?“, który możesz pobrać tu.
Pobierz naszego e-booka „Jak wykorzystać e-Commerce B2B w zakupach w swojej firmie?”
[i] E-book Marketplanet „Jak wykorzystać e-Commerce B2B w zakupach w swojej firmie?”