Kwestia konsekwencji upływu terminu związania ofertą oraz możliwości zawarcia umowy po upływie tego terminu budzi kontrowersje zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie. Choć ostatnimi czasy – zwłaszcza po nowelizacji prawa zamówień publicznych dokonanej w 2016 r. i dodaniu w art. 89 ust. 1 punktu 7a) i wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej sygn. C-35/17 – przewagę zdawał się uzyskiwać pogląd, w myśl którego upływ terminu związania ofertą nie uniemożliwiał dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej jak i również zawarcia umowy, w dalszym ciągu nieodosobnione w orzecznictwie bywają stanowiska przeciwne. Niejednokrotnie zamawiający stają więc przed niełatwym wyborem – czy możliwe jest zawarcie umowy z wykonawcą który złożył ofertę, co do której termin związania już upłynął, a ponadto wykonawca nie przedłużył go z własnej inicjatywy z zamawiający nie ma możliwości ponownego zwrócenia się o jego przedłużenie? Czy przepisy nowej ustawy Prawo zamówień publicznych, które wchodzą w życie od dnia 1 stycznia 2021 r., rozwieją dotychczasowe wątpliwości?
- Żaden przepis obecnej ustawy Pzp nie zakazuje przy tym zawarcia umowy z wykonawcą w sytuacji, gdy termin związania ofertą już upłynął.
- W nowej ustawie Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 poz. 2019) szereg kwestii związanych z terminem związania ofertą uregulowano w sposób odmienny.
- Nowe regulacje rozwiewają w zasadzie większość istniejących pod rządami obecnej ustawy wątpliwości co do statusu oferty po upływie terminu związania, oraz co do możliwości jej wyboru, słusznie uzależniając możliwość wyboru oferty w takiej sytuacji od złożenia przez wykonawcę oświadczenia woli o jej podtrzymaniu.
Materiał Partnerski
Kancelaria Prawna Pieróg & Partnerzy
www.pierog.pl