|
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Nowy obowiązek sprawozdawczy dla jednostek sektora finansów publicznych zbliża się wielkimi krokami. Mowa o Centralnym Rejestrze Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych, którego celem jest zwiększenie transparentności wydatkowania środków publicznych i usprawnienie kontroli społecznej. Choć idea rejestru nie jest nowa, to ostatnie zmiany w przepisach, datowane na październik 2025 roku, precyzują jego ostateczny kształt, nazwę oraz harmonogram wdrożenia. Warto więc już teraz zapoznać się z kluczowymi założeniami systemu, aby płynnie wejść w nowy reżim prawny.
Po co powstał Centralny Rejestr Umów?
Celem utworzenia Centralnego Rejestru Umów jest przede wszystkim zwiększenie jawności finansów publicznych oraz usprawnienie społecznej kontroli nad wydatkami. Rejestr daje obywatelom, mediom i organizacjom społecznym łatwy dostęp do informacji o wydatkach podmiotów sektora finansów publicznych. Dla administracji oznacza to praktyczne ułatwienie analizy kosztów, przygotowania sprawozdań i audytów, a także możliwość porównania ofert – co sprzyja lepszej gospodarności, choć niewątpliwie wiąże się to także z dodatkowymi obowiązkami.
Kogo dotyczy i jakie umowy obejmuje Centralny Rejestr Umów?
Obowiązek raportowania do Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych obejmie podmioty enumeratywnie wymienione w artykule 9. ustawy o finansach publicznych[i]. Należy także pamiętać, że pojęcie “sektora finansów publicznych” nie jest tożsame z “sektorem publicznym”, dlatego z obowiązku wyłączone są np. przedsiębiorstwa państwowe, instytuty badawcze czy spółki prawa handlowego. Ustawodawca przewidział również wyłączenia podmiotowe dla placówek zagranicznych oraz, ze względu na bezpieczeństwo państwa, służb specjalnych.
Do rejestru trafią informacje o umowach, które spełniają łącznie kilka warunków:
- są umowami odpłatnymi (w tym barterowymi),
- stanowią zamówienie w rozumieniu Prawa zamówień publicznych,
- ich wartość przekracza 10 000 zł netto.
Z obowiązku rejestracji wyłączono umowy o pracę oraz te, które dotyczą obronności i bezpieczeństwa państwa lub zawierają informacje niejawne.
Dane, terminy i harmonogram
Jednostki zobowiązane będą musiały wprowadzić do systemu szereg kluczowych informacji o każdej umowie w terminie 30 dni od daty jej zawarcia. Dane, które podlegają rejestracji, to między innymi numer umowy (jeśli został nadany), data zawarcia, okres obowiązywania, ogólny przedmiot i wartość umowy. Niezbędne będzie także wskazanie statusu umowy (np. czy jest w trakcie realizacji, czy została już zakończona) oraz ewentualnych źródeł finansowania ze środków zagranicznych. Co ważne, system teleinformatyczny do obsługi rejestru zapewni Minister Finansów, a okresy ewentualnej awarii platformy nie będą wliczane do 30-dniowego terminu na zgłoszenie umowy.
Wdrożenie obowiązku zostało rozłożone na trzy etapy, aby dać podmiotom czas na przygotowanie:
- Od 1 stycznia 2027 roku – obowiązek obejmie kluczowe instytucje centralne, takie jak Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, ministerstwa, urzędy wojewódzkie, kancelarie Sejmu i Senatu, sądy oraz najwyższe organy kontroli państwowej.
- Od 1 lipca 2027 roku – do systemu dołączą jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i jednostki organizacyjne, w tym samorządowe instytucje kultury czy zakłady opieki zdrowotnej.
- Od 1 stycznia 2028 roku – obowiązek zostanie rozszerzony na wszystkie pozostałe jednostki sektora finansów publicznych.
Centralny Rejestr Umów – podsumowanie i wnioski na przyszłość
Centralny Rejestr Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych to narzędzie, które ma szansę realnie zwiększyć transparentność życia publicznego. Mimo że wdrożenie nowego obowiązku będzie wymagało dodatkowego zaangażowania, zwłaszcza w kontekście ewentualnych braków kadrowych, to długofalowe korzyści wydają się przeważać nad początkowymi trudnościami. Kluczowe będzie teraz śledzenie ewentualnych zmian w projektowanych przepisach i aktach wykonawczych, ponieważ do momentu wejścia w życie pierwszej tury obowiązków w 2027 roku wiele może się jeszcze zmienić.
Polecamy także artykuł!
Prawo opcji w ustawie Prawo zamówień publicznych – konkretne przykłady, praktyczne wskazówki i najważniejsze odpowiedzi na pytania
[i] Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, dostęp 04.11.2025

