Cyberbezpieczeństwo w zamówieniach publicznych

Cyberbezpieczeństwo w zamówieniach publicznych

Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1369; dalej: „ustawa KSC”), uchwalona w 2018 r., tworzy podstawy prawno-instytucjonalne dla cyberbezpieczeństwa na poziomie krajowym. Dnia 12 października 2021 r. do konsultacji skierowany został bardzo ważny projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (dalej: „nowelizacja”), który może mieć duży wpływ również na rynek zamówień publicznych. Projekt ten sankcjonuje możliwość uznania przedsiębiorcy za tzw. dostawcę wysokiego ryzyka, co może prowadzić do odrzucenia jego oferty.


  • Celem projektowanych zmian jest dalszy rozwój krajowego systemu cyberbezpieczeństwa na podstawie doświadczeń zebranych przez dwa lata jego funkcjonowania w Polsce.
  • W projektowanym art. 66a ustawy KSC przewidziano postępowanie w sprawie uznania dostawcy sprzętu lub oprogramowania za dostawcę wysokiego ryzyka.
  • Minister właściwy do spraw informatyzacji będzie mógł zainicjować postępowanie z urzędu albo na wniosek przewodniczącego Kolegium ds. Cyberbezpieczeństwa.
  • W nowo projektowanych przepisach brak jest informacji na temat wytycznych, kryteriów, przesłanek, na podstawie których dany dostawca miałby być uznany za dostawcę stanowiącego poważne zagrożenie dla obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, lub życia i zdrowia ludzi.

Zarejestruj się, aby zobaczyć pełną treść

To całkowicie darmowe, wystarczy wpisać swój adres email.

Loading...

Celem projektowanych zmian jest dalszy rozwój krajowego systemu cyberbezpieczeństwa na podstawie doświadczeń zebranych przez dwa lata jego funkcjonowania w Polsce.

Prace nad nowelizacją toczą się już od przeszło roku. Jest ona bardzo ważna z wielu względów i wzbudza dużo emocji na rynku.

Projekt bywa komentowany jako potencjalnie wymierzony w niektórych producentów z państw spoza UE i NATO. Między innymi z tego powodu prace nad nowelizacją znacznie się przeciągają. Obecnie je przyspieszono i 12 października 2021 r. opublikowano wersję, która teoretycznie jest bliska ostatecznej.

W projektowanym art. 66a ustawy KSC przewidziano postępowanie w sprawie uznania dostawcy sprzętu lub oprogramowania za dostawcę wysokiego ryzyka.

Jako uzasadnienie dla tego przepisu wskazano na konieczność ochrony przed cyberzagrożeniami, z czym trudno dyskutować. Z tego względu co do zasady nowe przepisy wydają się uzasadnione

Decyzję o uznaniu dostawcy sprzętu lub oprogramowania za dostawcę wysokiego ryzyka będzie podejmował minister właściwy do spraw informatyzacji:

Minister właściwy do spraw informatyzacji, w drodze decyzji, uznaje dostawcę sprzętu lub oprogramowania za dostawcę wysokiego ryzyka, jeżeli dostawca ten stanowi poważne zagrożenie dla obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, lub życia i zdrowia ludzi” (projektowany art. 66a ustawy KSC).

Minister będzie mógł zainicjować postępowanie z urzędu albo na wniosek przewodniczącego Kolegium ds. Cyberbezpieczeństwa. Decyzja będzie obowiązywała wobec takich podmiotów, jak

  1. Podmioty krajowego systemu cyberbezpieczeństwa;
  2. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni obowiązani mieć aktualne i uzgodnione plany działań w sytuacjach szczególnych zagrożeń;
  3. Właściciele lub posiadacze obiektów, instalacji lub urządzeń infrastruktury krytycznej, o których mowa w art. 5b ust. 7 pkt 1 Ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarzą- dzaniu kryzysowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1856);
  4. Przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, o których mowa w art. 3 Ustawy z dnia z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1669).

Wydanie decyzji może poprzedzić zwrócenie się o opinię w danej sprawie do Kolegium ds. Cyberbezpieczeństwa.

Zgodnie z uzasadnieniem do nowelizacji opinia Kolegium może być oparta nie tylko na kryteriach merytorycznych, lecz także na aspektach pozatechnicznych.

Trudno przesądzać co ustawodawca ma na myśli wskazując w uzasadnieniu do nowelizacji na aspekty pozatechniczne. W ocenie autora istotne jest jednak, że przesłanki są określone w sposób niewystarczający, co rodzi ryzyko zbyt dużej arbitralności przy formułowaniu oceny.

W przypadku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonych przez podmioty wskazane w projektowanym art. 66a ust. 1 pkt 1–4 ustawy KSC, będące jednocześnie zamawiającymi zobowiązanymi do stosowania PZP[1], wydanie decyzji wskazującej dostawcę wysokiego ryzyka będzie miało bardzo poważny skutek dla takiego wykonawcy, dla zamawiających oraz ogólnie dla rynku zamówień publicznych.

Podmioty, których dotyczy ustawa, będą musiały wycofać z użycia wskazane produkty, usługi, procesy ICT lub oprogramowanie pochodzące od dostawcy wysokiego ryzyka, jeżeli już je użytkują.

Podmioty wymienione w art. 66 ust. 1 pkt 1–4 ustawy KSC, do których stosuje się przepisy PZP, nie będą mogły nabywać sprzętu, oprogramowania ani usług określonych w decyzji. Oferta dostawcy wysokiego ryzyka musiałaby zatem zostać odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 16 PZP, który stanowi:

Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli: […] jej przyjęcie naruszałoby bezpieczeństwo publiczne lub istotny interes bezpieczeństwa państwa, a tego bezpieczeństwa lub interesu nie można zagwarantować w inny sposób”.

Odrzucenie mogłoby też nastąpić na innej podstawie, np. art. 226 ust. 1 pkt 5 PZP, z uwagi na to, że treść oferty jest niezgodna z warunkami zamówienia – w przypadku zastrzeżenia w dokumentach zamówienia przez zamawiającego, że nie dopuszcza oferowania produktów objętych decyzją, o której mowa w art. 66a ustawy KSC.

W konsekwencji taki podmiot zostałby wyeliminowany z rynku w zakresie zamówień publicznych, których dotyczy ustawa KSC.

W nowo projektowanych przepisach brak jest informacji na temat wytycznych, kryteriów, przesłanek, na podstawie których dany dostawca miałby być uznany za dostawcę stanowiącego poważne zagrożenie dla obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego, lub życia i zdrowia ludzi.

Wiąże się to z ryzykiem arbitralności decyzji ministra oraz faktyczną niemożnością podjęcia przez danego dostawcę działań mających zapobiec uznaniu go za dostawcę wysokiego ryzyka. W ramach konsultacji publicznych różne instytucje i podmioty zgłosiły bardzo dużo uwag.

Czas pokaże, czy wpłyną one na zmianę projektowanych przepisów. Kancelaria monitoruje przebieg prac nad nowelizacją i zamierza informować o postępach.

Powyższa tematyka została szerzej omówiona na blogu kancelarii Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy.

[1] Ustawa z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1129; dalej: „PZP”).


Materiał Partnerski
Kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
www.traple.pl


0 Shares:
Może Cię zainteresować