Czy zamawiający w sektorze publicznym korzystają ze sztucznej inteligencji? [raport]

Raport Sztuczna inteligencja w zamówieniach publicznych

Popularność sztucznej inteligencji rośnie, a jej wykorzystanie w różnych obszarach jest coraz częstsze. Kolejne branże pokazują, że dzięki AI można pracować szybciej, efektywniej i łatwiej. Jak wygląda to jednostkach publicznych? W drugim kwartale 2023 i 2024 roku przeprowadziliśmy wśród zamawiających w instytucjach i urzędach badanie „Sztuczna inteligencja w zamówieniach publicznych”. Na podstawie wyników przygotowaliśmy raport, który dodatkowo wzbogaciły komentarze ekspertów w dziedzinie technologii i prawa zamówień publicznych. Pobierz raport i przekonaj się, czy i jak zamawiający korzystają ze sztucznej inteligencji.

Raport Marketplanet to kompleksowe opracowanie dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji w jednostkach publicznych. Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania czy zamawiający w codziennej pracy korzystają z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji oraz jakie korzyści i obawy wiążą z ich wykorzystaniem. Nie zastanawiaj się! Sprawdź, jak robią to inni.

Pobierz bezpłatny raport Marketplanet „Sztuczna inteligencja w zamówieniach publicznych”.

Dowiesz się z niego:

  • Jak AI wpływa na sektor publiczny;
  • Jakie są prawne regulacje;
  • Jak zamawiać narzędzia oparte o sztuczną inteligencję;
  • Jakie trendy będą kształtować przyszłość zamówień;
  • Jak w praktyce stosować chatGPT.

Jak sztuczna inteligencja wpływa na sektor publiczny?

Zarejestruj się, aby zobaczyć pełną treść

To całkowicie darmowe, wystarczy wpisać swój adres email.

Loading...

Sztuczna inteligencja (AI) rewolucjonizuje wiele sektorów, a sektor publiczny nie jest tu wyjątkiem. Dzięki jej zastosowaniu procesy zamówień publicznych mogą zyskać na efektywności, przejrzystości i innowacyjności. Rozwiązania oparte na AI otwierają nowe możliwości, a przygotowany przez Marketplanet raport to potwierdza. Zdecydowana większość ankietowanych widzi potencjał w korzystaniu ze sztucznej inteligencji, jednak tylko ¼ ankietowanych przyznała, że regularnie korzysta a czata GPT.

Wśród praktycznych zastosowań ankietowani wskazywali m.in. automatyzację procesów, wyszukiwanie informacji, tworzenie treści czy tłumaczenie i opracowywanie materiałów. W kontekście zamówień publicznych są to aktywności, które wspierają codzienną pracę zamawiających.

Korzyści – dlaczego warto korzystać ze sztucznej inteligencji?

Jakie korzyści wiążą się z otwarciem na nowe możliwości, które daje AI? Przede wszystkim automatyzacja rutynowych zadań i to na bardziej zaawansowanym poziomie. Sztuczna inteligencja może automatycznie przypisywać dokumenty, oznaczać kategorie spraw, sugerować zapisy oraz generować komplety dokumentów. To z kolei umożliwia pracownikom skupienie się na bardziej złożonych zadaniach, wymagających kreatywnego myślenia i podejmowania decyzji strategicznych. Wszystko to składa się na znaczące przyspieszenie procesów przetargowych i administracyjnych.

To oczywiście nie wszystko. Warto wspomnieć o wsparciu w podejmowaniu decyzji, czyli analizie danych, zarówno danych historycznych, jak i danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym. Ułatwia to planowania, a także pozwala identyfikować i przewidywać trendy. Wykorzystanie technologii, w tym technologii opartych na AI ogranicza także występowanie błędów ludzkich.

Analizę korzyści, wynikających z wdrożenia rozwiązań opartych na AI znajdziesz w raporcie Marketplanet „Sztuczna inteligencja w zamówieniach publicznych”.

Zagrożenia – dlaczego AI budzi obawy?

Korzyści stosowania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji jest wiele, jednak wprowadzenie AI do sektora publicznego wiąże się z szeregiem wyzwań i to nie tylko tych, dotyczących samego zakupu technologii. Istnieje ryzyko, że automatyzacja może prowadzić do pomijania subtelnych aspektów sytuacji, które lepiej rozumie człowiek. Ponadto, algorytmy AI mogą utrwalać istniejące uprzedzenia i nierówności społeczne, jeśli są szkolone na danych historycznych, które odzwierciedlają te problemy.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji rodzi pytania dotyczące odpowiedzialności, ochrony danych osobowych i praw autorskich, co szczególnie w sektorze publicznym, którego działanie jest obwarowane wieloma przepisami, ma bardzo duże znaczenie. Ważnym aspektem jest również kwestia bezpieczeństwa danych. Przetwarzanie dużych ilości informacji wymaga wdrożenia odpowiednich zabezpieczeń, aby zapobiec wyciekom danych i atakom hakerskim. Warto także pamiętać, że wdrożenie AI wymaga odpowiednich kompetencji technicznych i inwestycji finansowych.

0 Shares:
Może Cię zainteresować