Publiczna sesja otwarcia ofert w czasach pandemii

Publiczna sesja otwarcia ofert

Koronawirus zamknął nas w domach. Wprowadzone ograniczenia dotyczące przemieszczania się wpłynęły także na proces udzielania postępowań publicznych. O ile elektronizacja rozwiązała problem składania ofert – tę czynność można bez problemów wykonać przez Internet, o tyle wciąż niewyjaśniona była kwestia publicznego otwarcia ofert. Dziś już wiadomo, że można ją przeprowadzić online.


  • Urząd Zamówień Publicznych wydał oświadczenie, że Publiczna Sesja Otwarcia ofert w postaci transmisji na żywo jest zgodne z art. 86  ust. 2 Pzp.
  • Zamawiający mogą korzystać z szeregu rozwiązań i narzędzi wspierających PSOO online – Facebook Live, YouTube, Skype, Zoom, Microsoft Teams i wielu innych.
  • Platforma eZamawiający umożliwia użytkownikom przeprowadzenie Publicznej Sesji Otwarcia Ofert przy wykorzystaniu YouTube lub Facebook Live.

Ustawa Prawo zamówień publicznych nie definiuje, jak dokładnie powinno wyglądać publiczne otwarcie ofert. Mówi jedynie o tym, że musi być ono jawne i nastąpić bezpośrednio po upływie terminu składania ofert. Co więcej – dzień upływu terminu składania ofert i dzień otwarcia muszą się pokrywać.

Publiczna Sesja Otwarcia Ofert online czy offline?

Wprowadzenie portali e-Usług zrodziło wiele pytań dotyczących tego procesu.

Czy nadal zamawiający powinien zapraszać do siebie wykonawców i odczytywać odszyfrowane oferty z komputera lub wyświetlać je prosto z urządzenia na specjalnie przygotowanym telebimie? A może za każdym razem sesja taka powinna być prowadzona z wykorzystaniem streamingu online?


Platforma eZamawiający

Każdy zamawiający musiał podjąć decyzję samodzielnie. Jako Marketplanet zachęcaliśmy do przeprowadzania całego procesu e-przetargu – także otwarcia ofert – online. W końcu na tym polega elektronizacja postępowań publicznych. Wiemy jednak, że wiele instytucji miało wątpliwości, czy sam streaming będzie wystarczający.

Dziś, w dobie pandemii, wątpliwości te rozwiał Urzędu Zamówień Publicznych, który poinformował, że w jego ocenie „transmisja online z otwarcia ofert w zaistniałej sytuacji zagrożenia epidemicznego w sposób wystarczający realizuje zasadę, o której mowa w art. 86  ust. 2 Pzp”.

Pomocna dłoń platformy

Wychodząc na przeciw potrzebom naszych użytkowników oraz, aby ułatwić im przeprowadzenia publicznej sesji otwarcia ofert online, wprowadziliśmy w eZamawiajacym nową funkcjonalność. Na platformie dostępny jest już przycisk, dzięki któremu zamawiający udostępnia możliwość obserwowania sesji otwarcia ofert za pośrednictwem YouTube’a lub aplikacji Facebook Live.

W ten sposób Zamawiający mogą przeprowadzać otwarcie zarówno w przypadku ofert składanych elektronicznie, bezpośrednio na platformie jak i papierowo.

Wykonawca natomiast ma do dyspozycji przycisk: Obejrzyj Publiczną Sesję Otwarcia Ofert.

0 Shares:
Może Cię zainteresować