Podczas ostatniej części konferencji Positive.Procurement, która odbyła się 3-go listopada 2022 roku, rozmowy skupione były wokół e-commerce B2B. W trakcie panelu „B2B e-commerce – nowoczesne zakupy z perspektywy dostawcy i kupującego”, zaproszeni eksperci rozmawiali na tematy związane z obszarem e-commerce B2B.
Omawiane obszary:
- Niskie bariery wejścia dla przedsiębiorstw, które chcą uruchomić sprzedaż kanałem e-commerce B2B.
- Obszary będące kluczową wartością dla przedsiębiorców.
- Optymalizacja procesów, w tym także kosztów, przy pomocy dostępnych rozwiązań e-commerce B2B – w szczególności, aby wytłumaczyć to przedsiębiorcom z sektora MŚP
- Jak wygląda łączenie sprzedaży B2C i B2B, czy da się pogodzić w jednym podmiocie sprzedaż 2-kanałową?
- Potencjał wejścia na rynki zagraniczne, czyli na jakie rynki wchodzić – czy rynki europejskie czy może inne, mniej nasycone rynki wschodzące.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak sprzedają i kupują polskie firmy, pobierz opracowany przez Marketplanet raport “Rynek e-commerce B2B w Polsce”.
Zobacz krótkie filmowe podsumowanie panelu dyskusyjnego:
Jaką wartość niesie e-commerce B2B?
Platformy zakupowe, czego najlepszym przykładem jest Marketplanet, istnieją na runku już ponad 20 lat. W tym czasie bardzo dużo się zmieniło – kiedyś dla klientów wartością samą w sobie było dostarczenie technologii, która miała wpierać realizację konkretnych procesów biznesowych. Obecnie, duży nacisk kładzie się na dodatkowe obszary, takie jak chociażby możliwości integracji i łączenia się różnych systemów w jednym miejscu. Ważny jest aspekt komunikacyjny, negocjacje i na to firmy będące dostawcami także zwracają uwagę.
Łatwo sobie wyobrazić, że wielu przedsiębiorców, decydując się na wdrożenie jakiegokolwiek nowego rozwiązania zadaje sobie pytanie, czy przełoży się to na oszczędności. Jest tak również w przypadku wdrażanie rozwiązań e-commerce B2B. O ile w przypadku dużych firm, gdzie za konkretne obszary odpowiadają specjaliści w danej dziedzinie, to w mniejszych firmach jest różnie. Trudność polega często na wyjaśnieniu, że nowe rozwiązanie nie jest równoznaczne ze zwolnieniem połowy zespołu. Na oszczędności należy w tym przypadku patrzeć jako na ułatwienie pracy i automatyzację, szybszy dostęp do informacji, a niekiedy wręcz podsiadanie informacji, o których wcześniej nikt nie myślał, że mogą być w ogóle potrzebne.
Zdaniem Piotra Kalińskiego z Marketplanet:
„Oszczędność jest właśnie w automatyzacji, tempie dostępu do informacji, to, że coś nie dojeżdża – dojeżdża. (…) Pomagamy organizacjom, i sprzedającym, i kupującym po prostu osiągać takie oszczędności codzienne, niewielkie, a czasem po prostu uzysk z negocjacji cen. To jest najbardziej oczywiste.”
Strategie firm w e-commerce
To, czy firma decyduje się na łączenie B2C i B2B to jest kwestia indywidualna, która zależy tak naprawdę od biznesu. Współpraca B2B jest ogólnie mówiąc bardziej lojalna, długofalowa. Wynika to ze specyfiki zakupów firmowych, które przez lata opierały się na relacjach między kupującymi i sprzedającymi. Należy podkreślić, że B2B i B2C nie wykluczają się i firmy mogą z powodzeniem działać w obu obszarach. Trzeba jednak pamiętać o różnicach, choćby dotyczących kwestii płatności i nie przenosić 1:1 zwyczajów z B2B do B2C i odwrotnie. Przyjmując strategię sprzedaży 2-kanałowej warto skorzystać z dostępnych na rynku narzędzi, kompetencji i doświadczenia innych podmiotów, co pomoże w maksymalizacji zysków wynikających ze współpracy z tymi dwoma obszarami. Wykorzystanie dostępnych narzędzi jest także bardzo cenne, jeśli firma myśli o ekspansji zagranicznej.
„Trzeba używać istniejących rzeczy. Robienie wszystkiego, szczególnie za granicą, od nowa jest strasznie kosztowe i może się nie udać”.
– podsumowuje Piotr Kaliński.
Zapoznaj się z relacjami z pozostałych części konferencji: