W drugiej części konferencji Positive.Procurement, która odbyła się 3-go listopada 2022 roku, Piotr Kaliński z Marketplanet rozmawiał z Hubertem Nowakiem, prezesem Urzędu Zamówień Publicznych. Rozmowa dotyczyła elektronizacji zamówień publicznych, a wstępem do niej była zapowiedź raportu “Przyszłość i wyzwania zamówień publicznych”, który jest już opublikowany.
Raport, który był wstępem do rozmowy, można pobrać na naszej stronie internetowej. Dowiesz się z niego:
- Omówienie ekosystemu zamówień publicznych,
- Wyzwania stojące przez jednostkami zobligowanymi do stosowania ustawy Pzp,
- Wyniki przeprowadzonego wśród blisko 800 respondentów badania,
- Dobre praktyki,
- Liczne komentarze ekspertów i praktyków Pzp.
Pobierz raport “Przyszłość i wyzwania zamówień publicznych”
Zobacz krótkie podsumowanie rozmowy Piotra Kalińskiego z Hubertem Nowakiem, prezesem UZP:
Elektronizacja zamówień publicznych – fakty
Dziś, w przeciwieństwie do sytuacji choćby sprzed 5 lat, elektronizacja zamówień publicznych jest faktem. Dotyczy to wszystkich zamawiających. Na rynku jest dostępnych kilka rozwiązań, które sprawiły, że kilkadziesiąt tysięcy jednostek publicznych jest zelektronizowanych. To bez wątpienia duże osiągnieciem i fakt, który warto podkreślać. Stoją za tym zarówno platforma rządowa, jak i platformy komercyjne, takie jak e-Zamawiający. Konferencja Positive.Procurment organizowana przez Marketplanet i Proebiz pokazała, że producenci różnych rozwiązań mogą ze sobą rozmawiać.
To także istotny punkt wyjścia do tego, aby różne systemy ze sobą współpracowały w zakresie wymiany danych. Wymiana danych między programami jest ważna z punktu widzenia optymalizacji pracy – informacja wprowadzona w jednym systemie, jest dostępna w pozostałych i nie trzeba jej tam ręcznie wprowadzać po raz kolejny.
Kierunki rozwoju w przyszłości
Warto dodać, że wymiana danych i integracje różnych systemów były wskazywane w otwierającym konferencję cyklu wystąpień jako istotne kierunki zmian w obszarze zakupów. W danych zawarte jest wiele informacji, do których dotychczas nie było właściwie dostępu. Dzięki elektronizacji, można je analizować i wykorzystać do optymalizacji procesów zakupowych. Analiza danych zyskuje i będzie zyskiwała znaczenie. Istotnym kierunkiem rozwoju jest także rozwój kompetencji miękkich wśród zamawiających. Szczególnie widać zapotrzebowanie na umiejętność prowadzenia negocjacji.
Zapoznaj się z relacjami z pozostałych części konferencji: