Podczas ostatniego panelu ekspertów PZP dyskutowaliśmy z Panią Joanną Presz-Król i Panią Natalią Miłostan na temat dopuszczalności zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego. Obecnie jest to temat budzący spore emocje. Sytuacja jest niestabilna, w związku z czym wielu Zamawiających jak i Wykonawców ma wątpliwości odnośnie do przebiegu całego procesu i sposobu wprowadzania zmian w umowach.
Podczas panelu odpowiedzieliśmy m.in. na takie pytania jak:
- Z jakimi wyzwaniami mierzą się obecnie Zamawiający i Wykonawcy?
- W jaki sposób można rozwiązać umowę lub wprowadzić w niej zmiany?
- Co zrobić, gdy jesteśmy w trakcie postępowania, a warunki cenowe uległy zmianie?
- W jaki sposób zaplanować rozliczenia w perspektywie 12 miesięcy przy dynamicznych zmianach cen?
- Jakie konsekwencje może ponieść Zamawiający, jeżeli Wykonawca ma opóźnienia w realizacji umowy, a ostateczny termin z programu rządowego minął?
Początkowo sytuację na rynku zdestabilizowała pandemia COVID-19, która miała ogromny wpływ na opóźnienia w łańcuchu dostaw, ograniczoną dostępność materiałów oraz zmienność cen. Po wybuchu wojny w Ukrainie sytuacja się jeszcze bardziej zaostrzyła – odpływ pracowników z Ukrainy, problemy z płynnością dostaw i drastyczny wzrost cen praktycznie w każdym sektorze, odbiły się także na rynku zamówień publicznych.
Nasi eksperci omawiają szereg rozwiązań prawnych, które dopuszczają zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego. W wielu umowach znajdują się m.in. zapisy o sile wyższej, czy klauzule waloryzacyjne, które dopuszczają pewne modyfikacje.
O tym jak korzystać z takich rozwiązań i na co zwracać uwagę opowiedzieli nasi eksperci:
- Joanna Presz-Król, Radca prawny, Partner zarządzający, Kancelaria Prawna PIERÓG & Partnerzy
- Natalia Miłostan, Zamawiający, Doradca / Prudens PDP
Zapraszamy do obejrzenia nagrania:
Dopuszczalność zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego – w pytaniach i odpowiedziach
Materiał Partnerski
Kancelaria Prawna Pieróg & Partnerzy
www.pierog.pl
Materiał Partnerski
Prudens PDP
www.prudenspdp.