Czy wprowadzony na terenie Polski stan epidemii jest wystarczającym powodem, aby zmienić termin realizacji umowy na realizację usługi społecznej? Czy w każdej sytuacji taki aneks będzie zgodny z przepisami Prawa zamówień publicznych?
- Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować art. 144 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy Pzp jako uzasadnienie wprowadzenia zmian do umowy na usługi społeczne o wartości poniżej 750.000 euro.
- Zamawiający, udzielając zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi, powinien przestrzegać zasad przejrzystości, obiektywizmu i niedyskryminacji, a zatem przy konstruowaniu opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert czy klauzul umownych powinien respektować ww. zasady”.
Problem
Czy mając na względzie obecną sytuację tj. wprowadzenie stanu epidemii w Polsce, która uniemożliwia wykonywanie zamówienia, wolno zmienić aneksem termin realizacji umowy zawartej w wyniku przeprowadzenia postępowań o wartości poniżej 750.000 euro na podstawie przepisów działu III, rozdziału 6 „Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi” ustawy Pzp oraz art. 138o ustawy Pzp?
W samej umowie nie przewidziano postanowień dotyczących zmiany terminu oraz nie uregulowano sposobu działania w przypadku wystąpienia „siły wyższej”.
Czy zamawiający po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy dotyczącej usług społecznych, może zastosować art. 144 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp?
Odpowiedź
Nic nie stoi na przeszkodzie, by zastosować art. 144 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy Pzp jako uzasadnienie wprowadzenia zmian do umowy na usługi społeczne o wartości poniżej 750.000 euro. Zmian należy jednak dokonać w przypadku wystąpienia okoliczności, które faktycznie wpływają na brak możliwości realizacji umowy w pierwotnie wyznaczonym terminie.
Wyjaśnienie:
Jeżeli wartość zamówienia, którego przedmiotem jest usługa społeczna, jest mniejsza niż 750.000 euro, wówczas zamówienie powinno zostać udzielone z procedurze spełniającej minimalne wymogi, o których mowa w art. 138o ustawy Pzp.
Zamawiający jest zobowiązany do:
- zamieszczenia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na stronie WWW, ogłoszenia o zamówieniu, które zawiera informacje niezbędne z uwagi na okoliczności jego udzielenia, w szczególności:
- termin składania ofert (tak aby uwzględniał czas niezbędny do przygotowania i złożenia oferty),
- opis przedmiotu zamówienia oraz określenie wielkości lub zakresu zamówienia,
- kryteria oceny ofert;
- zamieszczenia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na stronie WWW:
- informacji o udzieleniu zamówienia, z podaniem nazwy albo imienia i nazwiska podmiotu, z którym zawarł umowę w sprawie zamówienia bądź
- informacji o nieudzieleniu zamówienia.
W kwestiach nieuregulowanych wprost w art. 138o ust. 2–4 ustawy Pzp należy postępować zgodnie z zasadami:
- obiektywizmu,
- przejrzystości,
- niedyskryminacji.
W pozostałych aspektach proceduralnych, ustawa Pzp milczy, pozostawiając przy tym pewną swobodę gospodarzowi postępowania. Powyższe oznacza, że zamawiający powinien przemyśleć, zasady prowadzenia procedury i poinformować o tym zainteresowanych udzieleniem zamówienia wykonawców.
Co na to UZP?
Zgodnie z opinią prawną UZP, stanowiącą odpowiedź na pytanie „Czy zamawiający, ogłaszając postępowanie na usługi społeczne i inne szczególne usługi poniżej progu określonego w art. 138g, powinien opisać przedmiot zamówienia, kryteria oceny ofert, klauzule umowne zgodnie z przepisami ustawy Pzp?”:
„Z uwagi na okoliczność, iż procedura udzielania zamówień publicznych na usługi społeczne w oparciu o art. 138o ustawy Pzp tworzona jest przez samego zamawiającego, który zobowiązany jest jedynie do uwzględnienia norm zawartych w art. 138o ust. 2–4 znowelizowanej ustawy Pzp, a które to przepisy nie przewidują konieczności stosowania przepisów ustawy Pzp dotyczących opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert czy umów w sprawie zamówienia publicznego, należy stwierdzić, iż zamawiający w tym zakresie nie jest związany rozwiązaniami ustawowymi.
Niemniej jednak, należy pamiętać, że zamawiający, udzielając zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi, powinien przestrzegać zasad przejrzystości, obiektywizmu i niedyskryminacji, a zatem przy konstruowaniu opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert czy klauzul umownych powinien respektować ww. zasady”.
Reguły opisywania zmian
Zamówienie na usługę społeczną musi być udzielone w sposób przejrzysty, co oznacza, że wszelkie informacje dotyczące możliwości wprowadzenia istotnych zmian do umowy, w tym dotyczących wynagrodzenia wykonawcy, powinny być znane wszystkim oferentom już na etapie prowadzenia postępowania.
Zmiany umowy, które były możliwe do przewidzenia podczas prowadzenia postępowania, i o których wiedza mogłaby wpłynąć na krąg potencjalnych wykonawców, powinny być „podane do wiadomości” wszystkich podmiotów zainteresowanych pozyskaniem zamówienia. Powyższe dotyczy jednak wyłącznie zmian do umowy, o których stanowi art. 144 ust. 1 pkt 1 ustawy Pzp.
Zmian innych, tj. tych wskazanych w art. 144 ust. 1 pkt 2–6 ustawy Pzp, nie trzeba przewidywać, ani w postępowaniu „zwykłym”, ani tym bardziej tym, którego przedmiotem są usługi społeczne.
Warto rozważyć powołanie się przez analogię na zmiany, o których mowa w art. 144 ust. 1 pkt 3 lub 5 ustawy Pzp. Wybór nie stanowi jednak podstawy prawnej podpisania aneksu, a jedynie uzasadnienie jego zawarcia dla organów kontroli. Stosując się poprzez analogię do wskazanych regulacji, zamawiający potwierdzi, że działał w sposób obiektywny, przejrzysty i niedyskryminujący.
Na marginesie warto zasygnalizować, że w takich sytuacjach zawsze należy zwrócić uwagę na zapis o karach umownych. Konkretnie chodzi o to, by zweryfikować to, czy zamawiający wskazał opóźnienie czy zwłokę wykonawcy jako przyczynę naliczenia kar umownych. Jeżeli jest to zwłoka (odpowiedzialność wykonawcy powiązana z jego winą), wówczas nawet brak aneksowania umowy nie powinien skutkować naliczeniem kar.
Podstawa prawna
art. 138o, art. 144 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1843).
Materiał Partnerski
Portal Zamówienia Publiczne
www.PortalZP.pl
Katarzyna Bełdowska
Ekspert z zakresu zamówień publicznych, wieloletni praktyk działający zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców, autor licznych profesjonalnych publikacji z dziedziny zamówień publicznych, w tym książkowych, materiałów konferencyjnych i artykułów w publikatorach branżowych, aktualnie pracownik kadry kierowniczej administracji samorządowej oraz współpracownik kancelarii prawnej