W ferworze walki o wyniki firmy, marże na sprzedaży, walkę z kryzysem – warto znaleźć chwilę na lekturę wyników badania przeprowadzonego ostatnio przez IBM i zobaczyć zakupy, jako obszar generujący wartość dla firmy. Może warto od dziś zmienić organizację, aby dodać sobie dodatkowe punkty marży czy dostarczyć więcej zysku zmieniając obszar zakupów – raport z badania podpowiada najlepsze praktyki stosowane przez najlepszych.
Organizacja zakupowa generatorem zysku
Dziś wyniki przedsiębiorstwa są wspierane przez właściwego CPO, organizację zakupową, świadomość odnośnie optymalnego procesu i właściwych narzędzi. W Polsce poziom CPO, jako członka zarządu to rzadkość, rzekłbym perełka zwłaszcza wśród średnich przedsiębiorstw, dzisiaj w Polsce rolę CPO pełni dyrektor zakupów, a nie rzadko kierownik działu zaopatrzenia. Patrząc na rynek, zmienia się podejście do zakupów jako czynności administracyjno-procesowej – idziemy w dobrym kierunku, wskazanym przez najlepsze firmy, co potwierdza raport – świadomości funkcji i zadań jednostki zakupowej. A co za tym idzie, świadomość analityki zakupowej, współpracy wewnątrz i na zewnątrz, szybkiego dostosowania do zmiany warunków rynkowych, właściwie dobranych dostawców/partnerów – wyniki badania zdecydowanie potwierdzają że „świadome zakupowo” organizacje wygrywają dziś na rynku, generując przewagę.
Kluczowe obszary i narzędzie
Działania zakupów w zakresie minimalizacji ryzyka, budowy współpracy z kluczowymi dostawcami, właściwy wybór dostawców, optymalizacja wydatkowania środków to kluczowe kwestie – potwierdzają to wyniki raportu. Całość poparta właściwym podejściem do promowania talentów i rekrutowania ludzi z potencjałem.
Jeszcze jeden czynnik, o którym warto wspomnieć (potwierdzają to wyniki badania) najlepsi wykorzystują do generowania wartości systemy wsparcia, w zakresie współpracy i oceny dostawców, wsparcia sourcingu, pogłębionej analityki wydatków. Wyniki pokazują, że w zakresie systemów wspierających CPO szukają dziś: narzędzi w zakresie poszukiwania informacji o dostawcach, oceny dostawców oraz przede wszystkim „pulpitów managerskich”, które dostarczają właściwe dane ( podkreślić warto tu słowo właściwych) do podejmowania decyzji.
1 złotówka zaoszczędzona – dodatkowa złotówka zysku
Panowie i Panie, managerowie wysokiego szczebla, warto zapoznać się z wynikami badania i może już dziś podjąć decyzję o powołaniu jednostki zakupowej, znalezieniu właściwych ludzi w obszarze generowania dodatkowych punktów wyniku firmy. Kłania się tu zasada złotówki zaoszczędzonej, która bezpośrednio dodaje do zysku firmy 1 zł, aby to odkryć nie potrzeba badań, badania potrafią nam to wszystkim uświadomić raz jeszcze, a może tylko przypomnieć. Są miliony do zaoszczędzenia i warto zatrudnić do pomocy konsultanta, aby nam to nie tylko uświadomił, ale przede wszystkim szybko wdrożył, aby już dziś mieć najlepsze rozwiązania na pokładzie, pracujące na wynik.