Rozporządzeniem Rady UE 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. wprowadzono do treści rozporządzenia UE o nr 833/2014 przepis art. 5k, z którego wynika zakaz udzielania zamówień publicznych wykonawcom będących podmiotami rosyjskimi, o rosyjskim kapitale, a także podmiotami, których beneficjentami rzeczywistymi są takowe podmioty.
- Ustawa sankcyjna weszła w życie dnia 16 kwietnia 2022 r.
- Zakres krajowych przesłanek sankcyjnych jest węższy od rozwiązania wprowadzonego przez prawodawstwo unijne.
Przywołane powyżej regulacje stanowiące reakcję Wspólnoty Europejskiej na rosyjską agresję na Ukrainie – mają jednakże zastosowanie jedynie w przypadku udzielania zamówień, których wartość przekracza progi unijne.
Nie mają one zatem zastosowania do zamówień krajowych, również tych, których wartość nie przekracza 130 000,00 złotych netto.
Odpowiednikiem przywołanych powyżej unijnych przesłanek wykluczenia (choć niezupełnym) są rozwiązania wprowadzone do krajowego porządku zamówień publicznych uregulowane w treści art. 1 pkt 3 oraz art. 7 ust. 1 ustawy sankcyjnej.
Zakres krajowych przesłanek sankcyjnych jest węższy od rozwiązania wprowadzonego przez prawodawstwo unijne – mają one zastosowanie jedynie do podmiotów wpisanych na listę prowadzoną prze Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
W przypadku krajowych przesłanek wykluczenia ustawodawca wprost uregulował obowiązek stosowania tych przesłanek w postępowaniach o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż wskazane w art. 2 ust. 1 Pzp lub wyłączonych spod stosowania ustawy.
Ustawa sankcyjna weszła w życie dnia 16 kwietnia 2022 r., jednakże zgodnie z treścią art. 22 pkt 2 ustawy sankcyjnej, zamawiający miał obowiązek dostosowania dokumentacji zamówienia lub regulaminu konkursu do wprowadzonych rozwiązań w terminie 14 dni od dnia wejścia w życie tejże ustawy, co oznacza nałożenie na Zamawiających obowiązku stosowania jej regulacji właśnie od dnia następującego po tym okresie.
W przypadku postępowań wszczynanych już po tym dniu, przygotowywana przez Zamawiających specyfikacja i oświadczenia powinny uwzględniać te przesłanki wykluczenia.
W zakresie postępowań opublikowanych, lecz nierozstrzygniętych, Zamawiający winni byli odpowiednio dostosować treść już opublikowanej dokumentacji, poprzez wprowadzenie do jej treści stosownych postanowień, natomiast w odniesieniu do postępowań otwartych przed wejściem w życie omawianych regulacji, jak również przed dniem wskazanym w treści art. 22 pkt 2 ustawy sankcyjnej – w opinii autora niniejszego fragmentu – wezwanie wykonawców do złożenia stosowanego oświadczenia o niepodleganiu wykluczeniu czyniło zadość realizacji przez Zamawiających obowiązków wynikających z ustawy.
Wykluczenie uregulowane w treści ustawy sankcyjnej następuje na okres trwania okoliczności stanowiących przesłankę wykluczenia.
Zgodnie z treścią art. 6 i 7 ustawy sankcyjnej, osoba lub podmiot podlegające wykluczeniu, które w okresie tego wykluczenia ubiegają się o udzielenie zamówienia publicznego lub dopuszczenie do udziału w konkursie lub biorą udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub w konkursie, podlegają karze pieniężnej – nakładanej przez Prezesa UZP w drodze decyzji, w wysokości do 20 000 000 zł.
Rozwiązania wprowadzone do krajowego porządku prawnego, jak również te mające źródło w prawodawstwie unijnym, nie są rozwiązaniami optymalnymi, w szczególności z uwagi na pomięcie w treści przepisów wprowadzających, kwestii sposobu reakcji Zamawiającego na prowadzone zmiany, w przypadku już otwartych lecz nierozstrzygniętych postępowań.
Materiał Partnerski
Kancelaria Prawna Pieróg & Partnerzy
www.pierog.pl