Wraz z Portalem Zamówień Publicznych zapraszamy na cykl bezpłatnych paneli eksperckich dotyczących nowej ustawy Pzp. Przygotowaliśmy dla Państwa praktyczne wskazówki, które pomogą Wam w realizacji zamówień publicznych w sposób elektroniczny oraz przybliżą zmiany jakie wniosła za sobą nowa ustawa Pzp.
- Panel ekspertów Pzp to cykl bezpłatnych spotkań online dedykowanych wszystkim Podmiotom objętym ustawą Pzp, które chcą poznać praktyczne podejście oraz doświadczenia innych zamawiających, ekspertów Pzp do pełnej elektronizacji w zamówieniach publicznych: pod kątem zakupów, technologii oraz prawa.
- Wśród zaproszonych gości znajdują się radcy prawni, praktycy zamówień publicznych oraz autorzy specjalistycznych publikacji i komentarzy do ustawy;
- Podczas spotkań będzie również dzielić się licznymi materiałami dodatkowymi (poradnikami, listy kontrolne, wzory dokumentów) ułatwiającymi codzienną pracę Zamawiających w nowej rzeczywistości.
Bądź gotowy do elektronizacji zamówień publicznych
Dnia 11 września 2019 r. Sejm uchwalił nowe Prawo zamówień publicznych. Ustawa weszła w życie 1 stycznia 2021 r. Zamawiający dzień w dzień mierzą się z nowymi wyzwaniami związanymi z nowymi regulacjami oraz dostosowanie się do jej wymogów.
Rynek publiczny przeszedł rewolucyjną zmianę, do której wszyscy wykonawcy i zamawiający musieli się dobrze przygotować. Nowa ustawa zawiera bowiem ponad 600 przepisów (obecna – zaledwie nieco ponad 200). Nowe Prawo zamówień publicznych jest źródłem licznych usprawnień dla zamawiających i wykonawców oraz służy zwiększeniu konkurencyjności i dostępu do zamówień. Przewidziano w nim rozwiązania kładące nacisk na skrupulatniejsze niż dotychczas przygotowanie zamówienia (analiza potrzeb zamawiającego), ale też wprowadzono pewne uproszczenia proceduralne.
W nowej ustawie w szczególności w zmieniony sposób uregulowano procedurę przygotowania i przeprowadzenia postępowania dla zamówień poniżej progów unijnych (w tym nowy tryb – tzw. tryb podstawowy), częściowo dopuszczono negocjacje treści oferty po jej złożeniu, zapisano inne podejście do kształtowania umów przez zamawiających, zakładające większą równowagę między stronami (klauzule abuzywne, klauzule obowiązkowe, waloryzacja), znacznie rozszerzono środki ochrony prawnej, a także wprowadzono przepisy koncyliacyjne (ugodowe rozwiązywanie sporów).
Posłuchaj najlepszych ekspertów oraz praktyków zamówień publicznych:
Obowiązki Zamawiających w 2021 / 2022 r.
Omówienie najważniejszych zmian oraz obowiązków, które czekają Zamawiających w najbliższych miesiącach:
- Plan postępowań jako element konkurencyjności i polepszenia wizerunku Zamawiających
- Aktualizacja planu zamówień
- Analiza potrzeb i wymagań
- Sprawozdanie do urzędu
- Raport z wykonania umowy
- Centralny Rejest umów (od lipca 2022 r.)
Zamówienia publiczne w 2021 r.
Omówienie stanu zamówień publicznych po wprowadzeniu nowej ustawy Pzp.
- Największe kontrowersje w nowej ustawie Pzp;
- Platformy komercyjne vs Platforma Centralna;
- Wyroki KIO dotyczące elektronizacji;
- Największe wyzwaniami, z którymi mierzą się dzisiaj Zamawiający;
- Sesja pytań i odpowiedzi na zagadnienia uczestników.
Optymalizacja zamówień z wykorzystaniem systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją
- Czym jest EOD, dla kogo jest przeznaczony;
- Na co zwrócić uwagę przy wdrażaniu EOD – dobre praktyki;
- Jak powinna przebiegać optymalizacja obiegu dokumentów;
- Czym jest podejście paperless i jak może usprawnić codzienną pracę Zamawiających.
Pełna elektronizacja: dobre praktyki
- Obecny stan prawny w kontekście nowej ustawy Pzp;
- Technologia w zamówieniach publicznych;
- COVID-19, a zamówienia publiczne;
- Wyzwania Zamawiających związane z przygotowaniem się do nowej ustawy Pzp
Standardy pracy w zamówieniach publicznych (technologia)
- Narzędzia wspierające elektronizację: Centralna Platforma, miniPortal, platformy komercyjne;
- Stan informatyzacji w sektorze publicznym;
- Jak dobrać narzędzie wspierające elektronizację zamówień publicznych;
- Kompleksowość rozwiązania – ekosystem narzędzi w zamówieniach publicznych;
- Rekomendacje UZP na systemy informatyczne.
Elektroniczne zamówienia publiczne (podejście paperless)
- Dobre praktyki pracy zdalnej i całkowitej elektronizacji;
- Elektroniczne zarządzania dokumentami;
- Optymalizacja pracy w jednostce m.in. poprzez wymianę danych pomiędzy systemami i nie wprowadzać ich wielokrotnie;
- Automatyzacja powtarzalnych czynności;
- Bezpieczeństwo danych.
Nowa ustawa Pzp – rozporządzenia
- Omówienie najważniejszych zmian jakie niosą za sobą akty wykonawcze do ustawy Pzp.
Finanse w zamówieniach publicznych
- Nowe obowiązki nałożone przez ustawę o dyscyplinie finansów publicznych;
- Faktoring samorządowy: na czym polega i jakie są modele funkcjonowania;
- Polisa OC: ubezpieczenie jako warunek udziału w postępowania lub lub jako zabezpieczenie realizacji umowy;
- Cyberbezpieczeństwo: polisy ryzyk cybernetycznych;
- Polisa OC dla urzędników jako zabezpieczenie przed odpowiedzialnością z tytułu naruszenia prawa;
- Zabezpieczenia urzędników – jakie narzędzia wykorzystać, instrumenty finansowe;
- Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) – na co zwrócić uwagę przy wyborze instytucji finansowej, która będzie zarządzała środkami PPK, jak się ustrzec nieprawidłowości;
Podpis elektroniczny w nowym Pzp
- Rodzaje i typy podpisów;
- Jak zweryfikować dokumenty oferty i załączone do korespondencji;
- Jakie poświadczenia są konieczne przy weryfikacji;
- Ryzyka oraz zagrożenia przy weryfikacji podpisu;
- Jak należy dbać o bezpieczeństwo danych osobowych;
- Jakim podpisem będzie można podpisać ofertę w zależności od wartości progów.
Zamówienia publiczne w Polsce po wprowadzeniu nowej ustawy Pzp
- Gość specjalny: Pan Hubert Nowak, Prezes UZP;
- Wpływ nowej ustawy Pzp na zamówienia publiczne;
- Największe wyzwaniami, z którymi mierzą się dzisiaj Zamawiający;
- Stan informatyzacji w sektorze publicznym;
- Przyszłość zamówień publicznych.
Nowa ustawa Pzp oczami Zamawiających
- Największe wyzwaniami, z którymi mierzą się dzisiaj Zamawiający;
- Wpływ nowej ustawy Pzp na zamówienia publiczne (z perspektywy Zamawiających);
- Narzędzia wspierające codzienną pracę sektora publicznego oraz podejście paperless.
Organizatorzy:
Patroni merytoryczni: