Positive.Procurement – przyszłość ekosystemu zakupów

Positive Procurement – przyszłość ekosystemu zakupów

Pierwsza część konferencji Positive.Procurement, która odbyła się 3-go listopada 2022 roku, dotyczyła przyszłości procurementu B2B i Pzp. Zaproszeni eksperci starali się wskazać odpowiedź na pytanie o przyszłość zakupów. Tym, co łączyło wszystkie prezentacje był wpływ technologii.


Wskazywanymi kierunkami zmian były:

  • automatyzacja i standaryzacja działań,
  • wykorzystanie sztucznej inteligencji, w szczególności w analizie danych a także Big Data,
  • technologia, mająca wpływ nie tylko na sam biznes, ale także na otoczenie biznesowe,
  • podążanie za potrzebami klientów i dostosowywanie do nich narzędzi, także w zakresie współpracy między różnymi dostawcami oprogramowania.

Zobacz krótkie podsumowanie części pierwszej konferencji Positive.Procurement 2022:


Technologia jako kluczowy element zmian

Zarejestruj się, aby zobaczyć pełną treść

To całkowicie darmowe, wystarczy wpisać swój adres email.

Loading...

Żyjemy w czasach, które można podsumować słowami Heraklita z Efezu – „Jedyną pewną rzeczą w życiu jest zmiana.” Obserwujemy błyskawicznie zachodzące zmiany związane właściwie z każdym obszarem naszego życia – od sprzętów, narzędzi po technologię i komunikację. Przekłada się to na tempo życia – żyjemy i pracujemy szybciej, ale także coraz szybciej musimy rozwiązywać pojawiające się problemy. Świat, w którym żyjemy jest nieoczywisty, zróżnicowany i nieprzewidywalny. Wymaga niestandardowego myślenia i wychodzenia poza utarte schematy działania.

Rozwój technologii i transformacja cyfrowa są głównymi trendami w gospodarce. Mają bardzo duży wpływ na zachowania i oczekiwania konsumentów. Hasło technologia będzie towarzyszyło nam przez kolejne lat i – zarówno w zakupach komercyjnych, jak i zamówieniach publicznych.

Magdalena Szmalec z Marketplanet powiedziała w swojej prezentacji na temat przyszłości ekosystemu zakupów:

Technologia będzie nas otaczać w sposób naturalny. Pozyskanie tej technologii naprawdę jest bardzo proste. To co stwarza największy problem to jest jej wdrożenie, utrzymanie oraz rozwój.

Kierunki zmian

Jednym z najważniejszych trendów jest paperless, czyli rezygnacja z dokumentów w wersji papierowej na rzecz dokumentów elektronicznych, rezygnacja z przesyłania dokumentów pocztą lub kurierem na rzecz elektronicznego obiegu dokumentów. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że ten kierunek wiąże się z ogromnymi oszczędnościami, zarówno w kwestii finansów, jak i czasu przeznaczanego na obsługę dokumentów. Niestety, nadal w wielu instytucjach i firmach papier jest wymagany. Rezygnacja z niego wymaga przeze wszystkim zmian w naszym myśleniu i przekonania się do komunikacji elektronicznej.

Mówiąc o przyszłości zakupów należy wspomnieć o kwestiach technicznych, takich jak choćby dostęp do API, który umożliwia komunikację między systemami, przesyłanie informacji i wymianę danych. Integracja różnych systemów jest bardzo ważna i ma duży wpływ na szybkość działania i podejmowania decyzji biznesowych.

W obszarze biznesowym warto podkreślić rolę analizy danych, o której wspominało kilku prelegentów.

Dane są kluczem do wszystkiego. Nie ich posiadanie, ale bardzo umiejętne przetwarzanie, rozumowanie, odczytywanie, analizowanie jest najbardziej kluczowe.

 – podsumowuje Magdalena Szmalec.

W kontekście danych ważne są także kwestie związane z ich przetwarzaniem oraz bezpieczeństwem. Nie bez powodu w ciągu ostatnich lat pojawia się coraz więcej sposobów umożliwiających kradzież danych. Na szczęście także kwestie edukacji z zakresie cyberbezpieczeństwa są coraz popularniejsze i jako społeczeństwo stajemy się coraz bardziej uważni – choć nadal jest wiele do zrobienia w tym obszarze i niewątpliwie będzie to dla wielu firm wyzwaniem.

Teoretycznie sektor zakupów B2C oraz B2B znacznie się od siebie różnią. Jednak w praktyce Klienci bardzo często przenoszą prywatne zachowania i preferencje do swoich miejsc pracy. To jestem z powodów, dla których sektor zakupów B2B będzie ulegał w najbliższym latach wielkiej zmianie. Ważny jest także aspekt ludzki, czyli sama świadomość tego, co potrzebujemy wiedzieć, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Kluczowymi kompetencjami przyszłości umiejętność rozwijania i pielęgnowania w sobie zdolności do elastycznego i odważnego adaptowania się do nieoczekiwanych i nieoczywistych wydarzeń.

Zapoznaj się z relacjami z pozostałych części konferencji:

1 Shares:
Może Cię zainteresować
Czytaj więcej

Kwalifikacja Dostawców od A do Z

Kwalifikacja Dostawców stanowi istotny etap procesu zakupowego, w trakcie którego Kupujący pragnie uzyskać informacje na temat Dostawców oraz możliwości dostarczenia przez nich…

Positive Procurement – przyszłość ekosystemu zakupów

Positive Procurement – przyszłość ekosystemu zakupów

Może Cię zainteresować